En barnfamilj blev strandsatt med sin ettåring på en skärgårdsö i 30-gradig värme. Trots att Waxholmsbolagets kundtjänst försökte hjälpa till uppger pappan att trafikledningen inte bara nekade vidare transport, utan också avbokade en redan skickad taxibåt.
Det var under en resa till Gräskö i helgen som föräldrarna Björn Söderman och Marit Aldén, tillsammans med deras ettåriga son, lämnades kvar på Stora Kalholmen efter ett uteblivet båtbyte. Familjen reste med Waxholmsbolaget från Nacka strand och hade enligt Björn, både i samtal med kundtjänst och ombordpersonalen, förvarnat om bytet till linje 40 vid Stora Kalholmen.
– Kundtjänst bekräftade att de skulle säga till så att anslutningsbåten väntade. Ombordpersonalen ropade till kaptenen som bekräftade, säger Björn.
Men när båten anlände försenad till Stora Kalholmen hade anslutningsbåten redan lämnat. Familjen blev stående på en ö i hög värme, utan mat och med ytterst lite vatten.
– Vår son var rödflammig i hela ansiktet och väldigt varm. Vi försökte bygga skugga av våra väskor och kyla honom med det lilla vatten vi hade kvar.
Kundtjänsten försökte enligt Björn hjälpa till och ansåg att det hela rörde sig om ett specialfall där Waxholmsbolaget hade gjort fel. Handläggaren kontaktade trafikledningen för att få tillstånd att skicka en taxibåt till Gräskö, men fick avslag. I stället erbjöds en båt till fastlandet – i helt fel riktning.
Björn föreslog då att de skulle ta den beställda taxibåten hela vägen till Gräskö och skicka fakturan till bolaget.
– Kort därefter kom taxibåten fram till bryggan, men vände och åkte. När vi ringde föraren sa han att någon från Waxholmsbolaget ringt upp och sagt att vi inte längre behövde båten.
Enligt vad kundtjänsten senare meddelade hade en person på trafikledningen reagerat negativt på familjens uttalande och därefter valt att avboka transporten.
– Kundtjänsten sa att personen på trafikledningen blev så förbannad på att vi skulle ta taxibåten till Gräskö, att han ringde upp och avbokade. Att vi står där med en ettåring som är alldeles röd och varm, utan vatten – det anser jag är ett ganska grovt tjänstefel. Jag ser det som cyniskt att sätta sig på tvären när man sitter och har det bra bakom en kall och sval datorskärm, medan folk står ute i skärgården i 30 grader med en liten ettåring, säger Björn.
Efter ytterligare samtal skickades båten igen, och familjen kunde lämna ön drygt två timmar efter den planerade tiden.
– Jag är jävligt upprörd och planerar att ta det här vidare – det kan inte få gå till så. Någonstans handlar det ju om säkerheten för ens passagerare och det här tycker jag är borderline osäkert, säger Björn Söderman.
Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på trafikförvaltningen, svarar i ett mejl:
– Det är olycklig att detta har hänt, självklart ska ingen bli strandsatt på en ö. När resenären först hörde av sig till kundtjänst var båten cirka 10 minuter sen och en bedömning gjordes av trafikledningen att båten på Linje 40 skulle kunna vänta in vid Stora Kalholmen. Senare under resan utökades förseningen till 30 minuter och det är här vi har brustit genom att inte ge resenären information i tid om att anslutningen inte längre kunde hållas och upplysa kunden om alternativa resvägar till Gräskö.
Enligt Sophie Gunnarsson blev familjen sedan erbjuden taxibåt till fastlandet – Sollenkroka eller Åsättra brygga, något som numera är rutin (vissa undantag görs dock för t.ex. året-runt-boende på öar).
– Resenären uppgav till kundtjänst att de skulle ta taxibåt hela vägen till Gräskö och sedan fakturera Waxholmsbolaget. När kundtjänst informerade om detta till trafikledningen tolkade de det som att resenären fixat med egen taxibåt och därmed avbokade de taxibåten. Resenären tänkte istället att man skulle be den taxibåt trafikledningen beställt att köra dom hela vägen till Gräskö istället för den sträcka som trafikledningen beställt.
– Waxholmsbolaget har inte någon resegaranti och därför har vi som rutin att erbjuda taxibåt till närmaste fastlandsbrygga för att inte passagerare ska bli strandsatta på en ö.
– Trafikförvaltningen har dialog med trafikledningen och kundtjänst för att säkerställa att detta inte ska hända igen och händelsen kommer att utredas vidare. Vi beklagar det som hänt och kundtjänst har dialog med resenären för ersättningen av taxibåt, säger Sophie Gunnarsson.
Hon poängterar samtidigt vikten att man alltid har med sig mat och vatten när man reser under varma sommardagar, då det inte alltid finns tillgång till det på öarna.
Text: Irma Burmester