Virtuella glassar räddade vandaliserad glasskiosk

Datum:

- Annons -

Inbrottet i kiosken vid Grisslinge havsbad upprörde många värmdöbor. Men genom stödköp av virtuella glassar kunde sommarjobbarna Freja Eriksson och Wilma Werner öppna kiosken redan efter ett dygn.

Sympatierna strömmade in efter att Freja Eriksson, 17, skrev ett inlägg om inbrottet och vandaliseringen i facebookgruppen Värmdöbor.

– Folk stöttade oss genom att köpa virtuella glassar via Swish, berättar Freja Eriksson.

– En byggfirma och ett elföretag hörde av sig och frågade om vi behövde hjälp att reparera kiosken och privatpersoner erbjöd sig att hjälpa oss att städa och röja upp.

06 116042921_580657452624973_5860287884342905004_nDet var i fredags i förra veckan som Freja Eriksson och Wilma Werner kom till kiosken vid stranden i Grisslingen och upptäckte att den hade varit inbrott. Det mesta av varorna var stulna, inventarierna sönderslagna.

Kiosken ägs av Mörtnäs Fastighetsförening. De senaste åren har den drivits av ungdomar från trakten, som hjälps åt hålla öppet under sommaren och servera de badande glass och fika.

De som jobbar i kiosken köper själva in varorna. Deras ”lön” bygger på hur mycket de kan sälja.

Freja Eriksson:

– På grund av corona hade jag och Wilma inget sommarjobb, så vi kontaktade Mörtnäs och frågade om vi fick jobba i kiosken.

– Vi fick två veckor och redan första dagen tyckte jag att det var superkul att sälja glass och träffa en massa trevliga människor.

06 116042191_291707142064274_8872874533075793989_nTjejerna köpte in varor för flera tusen kronor. Men efter fyra dagar tog entreprenörsglädjen slut.

– Någon hade krossat ett fönster, brutit sig in och tagit verkligen allt vi hade i kiosken, berättar Freja Eriksson.

Besvikelsen gav hon uttryck för i ett inlägg i Värmdöbor. Det gav redan första dagen över 700 ”gilla”, ett par hundra kommentarer och ett stort stöd för kiosken. Någon köpte en virtuell glass genom att Swisha pengar till Freja Eriksson. Fler i gruppen hakade på.

Tack vare insamlingen och hjälpen att reparera kiosken kunde kamraterna köpa in nya varor och öppna kiosken redan nästa dag.

– Vi är så tacksamma! säger Freja Eriksson. Stödet var helt fantastiskt!

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Ny studie kartlägger skärgårdens överturism

För många turister på samma plats kan skapa missnöje...

”Skärgården inget nytt Ibiza”

Intresset för Stockholms skärgård är stort bland utländska journalister....

”Valet av byggprojekt är problemet”

Samtidigt som protesterna är högljudda mot Stockholms stads planer...

Massivt motstånd mot dumpning

KRÖNIKA. Att slänga skit i Östersjön är väl inget att...