Välkänt rederimärke uppgraderas

Datum:

- Annons -

Waxholmsbolaget har anlitat en designbyrå som för 1,3 miljoner kronor ska uppgradera bolagets varumärke och grafiska identitet. Det klassiska W-märket blir dock kvar, lovar man.

Enligt Waxholmsbolagets avtal med designbyrån Identity works går uppdraget ut på att ”vitalisera och expandera bolagets identitet”.

– Vi har inte riktigt haft något system för en grafisk profil och inte heller någon varumärkesplattsform, förklarar Waxholmsbolagets kommunikatör Lisa Lindqvist.

Vad det handlar om är att – med utgångspunkt i det som finns i dag – analysera, systematisera, komplettera och få allt att hänga ihop. Ett arbete som ska resultera i en manual som beskriver hur allt från skyltar till tidtabeller, annonser och trycksaker ska se ut. Vilka typsnitt, färger och mönster som ska användas.

– I dag ser skyltning och information olika ut på olika båtar.

På diskussionsforum på nätet har det förekommit spekulationer om att Waxholmsbolagets klassiska rederimärke, W:et mot blågul botten, ska försvinna.

– Dubbel-v:et i det blå och gula kommer inte att försvinna, det är en stark symbol som vi har haft i hundra år, säger Lisa Lindqvist.

Däremot, tillägger hon, ska det göras mer enhetligt.

– W-märket ser lite olika ut i dag, ibland är det kantigt, ibland är det svängt.

Arbetet med den grafiska profilen skulle egentligen ha varit färdigt i somras, men projektet har försenats och ännu finns inget att visa, säger Lisa Lindqvist. Anledningen är de många turerna kring sjötrafikupphandlingen, som till sist strandade.

– Vår organisation har varit något överbelastad.

Enligt avtalet med designbyrån betalar Waxholmsbolaget 1,3 miljoner kronor för arbetet, men ytterligare kostnader kan tillkomma.

– Att utarbeta en varumärkesplattform och en grafisk identitet är en investering som ska hålla i många år framöver. Byrån som används för detta arbete är upphandlad av Stockholms läns landsting inom strategisk design och arbetet följer gällande prislista, säger Lisa Lindqvist.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Ny studie kartlägger skärgårdens överturism

För många turister på samma plats kan skapa missnöje...

”Skärgården inget nytt Ibiza”

Intresset för Stockholms skärgård är stort bland utländska journalister....

”Valet av byggprojekt är problemet”

Samtidigt som protesterna är högljudda mot Stockholms stads planer...

Massivt motstånd mot dumpning

KRÖNIKA. Att slänga skit i Östersjön är väl inget att...