Utredningen av pråmolyckan klar

0
4

En felmanöver eller ett trasigt reglage – eller en kombination av de båda – låg bakom dödsolyckan på en arbetspråm vid Rindö i höstas. Det slår Statens haverikommision fast i sin slutrapport.

Befälhavaren hamnade i kläm eftersom kranen manövrerades på ett sådant sätt att han knuffades till ett läge där han blev fastklämd. Manövreringen har gjorts antingen avsiktligt som en följd av en felbedömning eller oavsiktligt på grund av att någon av knapparna på fjärrkontrollen kommit emot något och därvid aktiverats, skriver Haverikommissionen i sin rapport.

Det var under arbetet med att kroka i ett sling med en lös truckskopa och gafflar för att lyfta iland dem på Rindö som mannen klämdes till döds.

Mannen, som var ensam ombord, hamnade i kläm mellan kranens arm och skopan. Han avled av kvävning och hittades inte förrän flera timmar senare.

En av spakarna på fjärrkontrollen bröts sönder under händelsen. Detta kan förklaras med att befälhavaren efter att ha blivit klämd har försökt att manövrera bort kranarmen men då, i den starkt stressade situationen, använt för mycket kraft, eller att spaken skadats om fjärrkontrollen blivit klämd mot skopan, skriver Haverikommissionen.

Förutsättningar för händelsen har varit att befälhavaren arbetade ensam och att fjärrkontrollen inte var avaktiverad när befälhavaren befann sig i kranarmens närområde, slår Haverikommissionen fast i sin rapport.

Befälhavaren hade lång erfarenhet av marin entreprenad inklusive kran- och båthantering. Han hade alla giltiga behörigheter som krävs för denna typ av fartyg.