Två nya linjer fördubblar båtpendlingen

Date:

- Advertisement -

Ålstäket-Strömkajen och Rindö-Strömkajen. Regionen satsar hårdare på båtpendling och startar två försökslinjer, den ena redan till hösten 2020.

– Ju fler pendellinjer vi får desto fler kombinationsresor skapas så man hittar nya resvägar, säger Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd och ansvarig för sjötrafiken.

Fler öbor kommer i och med försökslinjerna ha möjlighet att starta dagen med en båttur in till stan, eller kunna ta sig på tvären till andra öar utan att behöva åka genom city. Region Stockholm har tittat på olika alternativ och landat i två förslag: en linje från Rindö via bland annat Tynningö till Strömkajen som beräknas starta hösten 2020, och en från Ålstäket i Värmdö via Nacka till city som startar våren 2022. Berörda kommuner har visat starkt engagemang och bygger dessutom bostäder inom områdena. 

– På Rindö har befolkningen ökat kraftigt och de upplever en trängselsituation på färjan. Så jag tror att det här blir ett väldigt välkommet komplement, säger Gustav Hemming. 

Resan Rindö-Strömkajen beräknas ta en timme när det är isfritt. Norra Lagnö-Strömkajen beräknas gå 22 minuter fortare än idag. 

– Pendelbåtar lockar resenärer att ställa bilen hemma vilket innebär mindre klimatpåverkan, mindre trängsel på bussar och vägar samtidigt som man får en trevlig start på dagen, säger Gustav Hemming.

Första försökslinjen ryms inom avtalet för Vaxholmstrafiken. Värmdölinjen ryms inte inom befintliga avtal utan där krävs en upphandling. 

Vad är den värd? 

– Det går inte att säga exakt. Men vi har en budgetram för det första försöket på 40 miljoner och det andra 30 miljoner men det kan omdisponeras, säger Gustav Hemming. 

De nya linjerna kommer gå på försök under två år med chans till förlängning på ett år till att börja med. Försöken kommer jämföras med Ekerö-linjen och Sjövägen, som haft förhållandevis hög beläggningsgrad, till skillnad från Riddarfjärdslinjen som hade en låg beläggning på tio procent. 

– Ligger de i krokarna för Ekerölinjen och Sjövägen har de goda chanser att permanentas, säger Gustav Hemming. 

Fakta/ 2 LINJER TRAFIKERAR 15 BRYGGOR

Bryggor Vaxholmslinjen:

Grenadjärsbryggan, Rindö

Ramsö

Norra Tynningö

Rindö Västra

Vaxön

Gåshaga

Hasseludden

Nacka Strand

Slussen 

Strömkajen

 

Bryggor Värmdölinjen:

Ålstäket 

Norra Lagnö

Koviksudde

Riset

Slussen

Strömkajen

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Vaxholm ska vara ett nav i Stockholms skärgård

Vaxholm är en fantastisk resurs för Stockholms skärgård. Och...

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.

Från folktradition till framtidens flytetyg

2021 kvalade den nordiska klinkbåttraditionen in som ett av mänsklighetens immateriella kulturarv. På Skeppsholmens folkhögskolas båtbyggarutbildning ser man som sin uppgift att inte bara bevara det arvet – utan i allra högsta grad levandegöra och förnya det. – Man kan inte bara blicka bakåt, säger läraren Håkan Söderkvist.