Två döms efter allvarlig incident

Date:

- Advertisement -

Efter att robotbåten R142 Ystad var nära att kollidera med Waxholmsbolagets fartyg Silverpilen döms nu två personer i besättningen för vårdslöshet i sjötrafik.

Evenemanget kallades ”En dag i paradiset” men få passagerare som den 7 september förra året hade valt att åka med veteranfartyget R142 på en betald tur hade nog anat det skulle kunna tolkas bokstavligt. I tät dimma och med ett 40-tal passagerare ute på fördäck och 21 personer i besättningen passerade den 44 meter långa robotbåten bara några meter bakom fartyget Silverpilen som var på väg med 25 passagerare från Utö till Årsta brygga. Hade fartygen kolliderat hade det kunnat bli en av de största katastroferna på svenskt vatten i modern tid. Händelsen polisanmäldes och både befälhavaren och styrman ombord på Ystad åtalades. Befälhavaren förnekar brott och menar att incidenten uppstod på grund av att styrmannen gjorde en gir som han inte hade ansvar för. Även styrman förnekar brott. Tingsrätten dömer nu båda två till vårdslöshet i sjötrafik. Åklagaren yrkade i första hand på att brottet skulle anses som grovt. I rättshandlingarna framgår att flera fel gjordes. Bland annat missade befälhavaren att byta tillbaka till kanal 16 på VHS efter att ha kommunicerat med ett annat fartyg på en annan kanal. Ett annat misstag var att båda två tolkade radarbilden fel. Enligt tingsrätten fanns ett delat ansvar på båten mellan befälhavaren och styrman. Rätten gör bedömningen att de båda brast i gott sjömanskap genom att inte anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Rätten anser vidare att de misstag som gjordes, vid en samlad bedömning, inte kan ses som grov oaktsamhet. Rätten var inte enig, en nämndeman ville döma de båda för grov vårdslöshet i sjötrafik. Befälhavaren döms till 40 000 kronor i dagsböter och styrman till 31 200 kronor.

Åklagare Anton Tunving säger att han sannolikt kommer att överklaga domen.

Jag kan konstatera att tingsätten uppfattat att mitt åtal är korrekt och vi är överens om det mesta, men att vi är oeniga av vilken grad av oaktsamhet de båda gjort sig skyldiga till. Det finns väldigt få tidigare domar på området. Dels på grund av utgången och på grund av prejudikatsintresse kommer jag sannolikt att överklaga domen.

De båda dömda har jobbat länge inom sjöfarten och särskilt styrman har stor erfarenhet av att köra R142. Denne var även 2019 inblandad i en incident, men då som befälhavare ombord. Vid det tillfället passerade R142 framför fören på fartyget Sjöbris, som slog stopp i maskin för att undvika kollision.

R142 ägs av Sjöhistoriska museet men förvaltas av Föreningen Svenska Robotbåtar. Skärgården har sökt föreningens ordförande samt styrman och befälhavaren för en kommentar. Styrman vill inte kommentera domen, övriga har inte svarat. Statens haverikommission utreder händelsen.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Semester med tråkig trend

KRÖNIKA. Högsommaren närmar sig med stormsteg och på öarna...

Runmarö lämnar bredbandssamarbete

Det stora bredbandsnätet Stockholms Skärgårdsnät, som sträcker sig över Harö, Runmarö, Nämdö och Ornö, kommer att tappa hundratals kunder när Runmarös bredbandsförening väljer att lämna samarbetet.

Byalaget får köpa polishuset

Nu är det klart: Arholma byalag får köpa det gamla polishuset på ön av Norrtälje kommun.

”Risken är att kulturarvet splittras”

Pålsundets historiska båtmiljö står inför ett nytt hot när staden utvecklas. I och med den nya tunnelbanesträckningen vill regionen placera en stor teknikbyggnad mitt på Långholmen, vilket kan innebära att Heleneborgs båtklubbs anrika samling träbåtar får stryka på foten. – Regionen och Stockholms stad har inte förstått sin sjöfartshistoria, säger Lars Johansson, medlem i klubben.