Turism i vikingarnas kölvatten

0
3

Inom turismbranschen har upplevelser länge varit hett eftertraktade – men i skärgården är det ännu ganska ont om alternativ för den som vill köpa ett äventyr utöver det vanliga. Skärgården har testat ett.

 

Rutorna immar igen på den lilla båten Gigi när vi bränner iväg från Morarna vid Gålö. Det ösregnar ute men ombord är det varmt och ombonat. Vi är på väg ut på turen “I vikingarnas kölvatten” i ytterskärgården, en heldagsutflykt som för dagen testas på ett antal turistbyråer.

7E7A1832– Vi köpte båten för tre år sen och har haft sjötaxiverksamhet sedan dess. Det känns som att upplevelseturism ligger i tiden, så vi tänkte att varför inte göra något av det vi redan har, säger Tina Björkman, som tillsammans med sin man Robert Borg äger Gålö Sjötaxi som under varumärket Skerry Safaris står bakom turen.

– Vi hade först tänkt köra mer på natur, sälar och sånt, men när vi sedan hittade en guide som är så kunnig inom arkeologi kände vi att det var en unik nisch med vikingatema.

Upplevelseturism är inget nytt begrepp. Men trots att det länge varit på tapeten är det i skärgården ännu ganska tomt på utbud, upplever Elin Persson Hellman på turistbyrån Stockholm Info.

– När man själv är utomlands sitter det ju ofta folk vid charterhotellen och erbjuder en heldag med safari eller en halvdags båttur med buffé och så vidare. Det tycker jag det finns väldigt lite av i skärgården, i alla fall som man känner till. Vi kan bara hänvisa till Fjäderholmslinjen eller Waxholmsbolaget.

Inte heller Tina Björkman känner till några direkta konkurrenter.7E7A1840

– Möjligtvis RIB-båtarna som också kör sälsafari, men det här är en annan grej. Vi vill att det ska kännas genuint och satsar mycket på helhetsupplevelsen. Vi tror också att det är viktigt att det är enkelt, att man kan få transport hela vägen inifrån stan till exempel.

Det är ett smart drag tror Elin Persson Hellman. Hennes erfarenhet är att turister i hög grad vill ha paketerade resor med lunch och fika och inte krångla med en massa kommunikationsbyten. Många vill se den svenska naturen och söker sig gärna till skärgården, men vet inte vad det är.

– De tror att det är ett enda ställe och har inte förstått hur stor den är, vilka möjligheter som finns att ta sig dit och vad man ska besöka.

7E7A1588Vår lilla grupp på sex personer går iland på en liten ö i närheten av Huvudskär. Färden går genom taggiga snår och på karga klippor. Guiden Mattias Pettersson är arkeolog och kunnig inom det mesta gällande skärgårdens historia, flora och fauna. Han svarar tålmodigt på våra nyfikna frågor om högt och lågt. Vi stannar till vid en liten formation av mossbeklädda stenar på en höjd och får veta att det är en trolig tomtning, grunden till en liten byggnad, från vikingatiden. Havsnivån var då fem meter högre än dagens och skärgården såg väldigt annorlunda ut.

Mattias Pettersson tror att det finns ett intresse för att uppleva riktig skärgård och komma ut till de lite mer otillgängliga platserna.

– För den som vill sitta och titta ut på skärgården och äta en räkmacka så finns det ju långturer med Waxholmsbolaget. Det kan tillfredsställa vissa men det är ju många som inte bara vill göra det.7E7A1748

Ombord igen över en lunch bestående av rökt lax och potatissallad diskuteras målgrupp och prisstrategi. Bo Tyrefors, ordförande i Visit Haninge som är ett nätverk för företag inom besöksnäringen i kommunen, har sin övertygelse klar.

– Det ska vara exklusivt, man ska känna att man är med om något unikt. Strunta i pensionärer och studenter, satsa på de som kan betala.

Och med max åtta passagerare per tur finns inte utrymme för att ge så mycket rabatter. Att bedriva den här typen av verksamhet är inte billigt och inga särskilda marginaler finns. Elin Persson Hellman tror att en anledning till varför så få aktörer vågar satsa på mer avancerade turer är de ekonomiska riskerna.

– Det är en stor satsning, och även tungt ekonomiskt att marknadsföra. Jag kan tänka mig att många företag är lite rädda för att gå back om man inte lyckas få vinst i det.

Tina, Robert och Mattias tror på sin idé, men är beredda på att vara flexibla.

– Vi är anpassningsbara. Vi måste känna oss lite fram och vill inte planera för alltför många turer innan vi vet hur det artar sig. Men visar det sig finnas ett stort intresse kan vi alltid lägga till fler!

7E7A1692Elin Persson Hellman tror att satsningar som denna kan bli lyckosamma, och att det är klokt att visa upp turen för de som är i direktkontakt med turisterna.

– Turen har varit familjär, mysig och med bra stämning. Personligen tycker jag att det är roligt att rekommendera sånt jag själv har varit med om.