Förra helgen kom uppemot 30 centimeter snö lokalt vilket drog igång diskussionerna på sociala medier om huruvida snöröjningen var duglig eller inte. Men entreprenörerna menar att de rättar sig efter Trafikverkets bestämmelser och att det är där klagomålen bör hamna.
I distriktet Södra Roslagen som bland annat innefattar Ljusterö, Blidö och Yxlan sköter Svevia väghållningen.
De har i sin tur underentreprenörer för olika vägsträckor. En av dem är Magnus Jidstrand som bor tio meter från en av de vägar där han ansvarar för snöröjningen. Trots det får han inte själv avgöra när det ska plogas utan det ska Svevia bestämma.
Han konstaterar att helgen varit rörig för Svevia, vilket lokalavdelningen Södra Roslagen själva bekräftar. Både Jidstrand och vägentreprenören Johan Rosling menar att sparkrav ligger bakom att alla jobb ska beställas av huvudentreprenören. Jobb utöver det som beställts får de inte betalt för.
– Svevia ringer till mig när de vill att jag ska utföra en tjänst. Förr fick man bestämma själv, superbra. Den tiden är long gone, nu räknas varje krona. Det är Trafikverket i grunden som bestämmer, säger Johan Rosling.
Han förespråkar en anpassning av hastighet till rådande väglag och bättre vinterdäck, istället för att lägga ut kritik på sociala medier.
– Det stora problemet den här helgen var inte snön utan att det är halt. Men man vill inte sanda under pågående snöfall för då plogar man bort sanden nästa plogvända. Ett annat problem är att jag inte kan ta mig ut till öarna mellan 02.00 och 04.30 när färjan inte går. Men jag gör så gott jag kan.
Trafikverket delar in vägarna i fem olika klasser. De flesta statliga vägar på skärgårdsöarna tillhör vägklass 5, och där gäller att när det kommit tre centimeter snö har plogbilen normalt sex timmar på sig att ploga sträckan. Sex timmar efter avslutat snöfall får det ligga högst tre centimeter snö. Halkbekämpning sker normalt med sand.
Hur gör ni bedömningen när det är dags att be entreprenören ploga?
– Vi gör alltid egenkontroller, där vi åker ut på plats för att kontrollera vägarna. Kriterierna i avtalen med våra kunder kan se olika ut och innefattar allt från hur många centimeter snö som ska ha fallit för att snöröjningen ska påbörjas till vilka vägar och gator som är prioriterade, säger Sofia Eriksson, kommunikationschef på Svevia.
Varför får inte entreprenören själv bedöma när det är dags att ploga?
– Jag kan inte gå in på kontraktsfrågor som vi har specifikt tillsammans med underentreprenören och kunden