Systemfel bakom sophaveriet

Date:

- Advertisement -

Ny entreprenör med sopberg som följd.
Många öbor i Österåker och Vaxholm är missnöjda med hur sophanteringen fungerar.
Nu kan Skärgården berätta att ett systemfel i ett program hos Roslagsvatten kan vara en av orsakerna till sophaveriet.

Skärgården har tidigare skrivit om soporna som aldrig blir hämtade på öarna i Österåker och Vaxholms kommun. Anledningen till problemen enligt Roslagsvatten, som är huvudman, har varit att det är en ny entreprenör i området och att det helt enkelt krävs lite inkörningstid för att få allt att fungera som det ska.

– Vi är medvetna om det här. Nu ska merparten av hushållen ha fått sina sopor hämtade åtminstone vid två tillfällen, vi hoppas att det ska vara inkörningstid nog och hoppas att problemen med uteblivna hämtningar avtar i fortsättningen, säger Per Morén, inköps och upphandlingsansvarig på Roslagsvatten.

Men det är inte den enda orsaken till att sophämtningarna uteblivit. Per Morén berättar också att det varit problem med det verksamhetsprogram som Roslagsvatten använder sig av för att kommunicera entreprenören.

– Det har blivit en del fel och missförstånd. Vår entreprenör har inte kunnat se vilka ordrar vi lagt in i systemet, säger Per Morén.

Melskär AB, som är underentreprenör åt den upphandlade entreprenören Lise-lotte Lööf AB, är ansvariga för sophämtningen på öarna bekräftar felet.

– Vi kan inte ens logga in i det där systemet, säger Johan Rundström, vd på Melskär AB.

Han säger också att kartmaterialet med information om vad sopkärlen står är undermåligt.

– Vi har både landhämtning på fyrhjuling och sjöhämtning vid brygga. Det är svårt för oss att särskilja vad som är vad i det här systemet eftersom det inte står någonstans var vi ska hämta, säger Johan Rundström.

Han uppskattar att man på 2000 abonnenter har omkring 200 överhopp sedan i april, då de tog över driften.

– Vi trodde att vi skulle ha fått in rutinerna till midsommar, men vi har inte hunnit ikapp. Det är många som tagit illa vid sig och det förstår jag. Det är beklagligt, säger Johan Rundström.

En stor del av problemen, enligt Rundström, består av att det är svårt att hitta sopkärlen.

– Många är gömda och det är svårt att få en bra överblick när man är ny i ett område.

Trots omständigheterna säger Johan Rundström att läget är stabilt.

– Men det kvarstår fortfarande många frågor. Exempelvis hur vi ska få de här systemen så att det fungera på längre sikt. Roslagsvatten vill ju att vi ska markera vid varje säckställ att vi varit där och tömt. Då krävs det att den digitala utrustningen fungerar.

Roslagsvatten säger att man jobbar mot problemen genom att fortbilda entreprenör och underentreprenör i de digitala programmen. Per Morén säger också att man håller på att kartlägga alla sopkärl via gps så att det ska bli enklare vid ett eventuellt entreprenörsbyte i framtiden.

– Systemet är på väg att byggas upp och baseras på att vår entreprenör fyller i kartan vartefter de hämtar. Det kommer att ta lite tid innan vi är färdiga men vi tror att det blir bra.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.