Statligt bidrag till Landsorts hamnplaner har försenats

Date:

- Advertisement -

Landsorts Sjö- och Miljöcentrum (LSMC) ska rusta upp och tillgänglighetsanpassa hamnarna på Landsort. Nu saknas ett statligt bidrag på 150 000 kronor som skulle fallit ut i våras.

– Projektet följer budget, men får vi inte in de pengar vi är garanterade kan vi gå miste om sprängstenen som vi avtalat med Sjöfartsverket att få fritt levererad. Då är de dryga två miljoner som projektet hittills kostat och hundratals timmar ideellt arbete spenderade till ingen nytta, säger Björn Öberg som driver projektet åt LSMC.

Landsort har blivit klassat som kärnö och antal passagerare och mängden gods ökar för varje år. Avsikten med hamnprojektet är att öka säkerheten för passagerarbåtarna, handikappanpassa hamnarna och möjliggöra för större båtar och en rationell godshantering. Skärgårdsstödet har flyttats från länsstyrelsen till Region Stockholm sedan landstinget och länsstyrelsen slagits samman, vilket troligen har gett upphov till förseningen på bidraget på 150 000 kronor, tror Björn Öberg.  

Sjöfartsverket har lovat att skänka cirka 40 000 kubikmeter sprängsten från det planerade arbetet med den nya farleden mellan Landsort och Södertälje för att bygga de nya vågbrytarna i Landsorts hamn, förutsatt att LSMC ordnar alla tillstånd för att ta hand om stenmassorna, samt har en tidplan anpassad till farledsprojektet.

– Vi har samordnat det så att Sjöfartsverket går in med ansökan om miljödom först, därefter lägger vi vår ansökan, säger Björn Öberg. 

Den tekniska konsulten som bistår i miljöprövningen för upprustningen, Structor Miljöbyrån Stockholm AB, är färdiga med teknisk beskrivning, konstruktion och simuleringar. Men LSMC avvaktar nu med sin miljöjurist i väntan på finansiering. 

– Miljödomar är ju färskvara. Drar man ut på det  kan det betyda att vi måste avbryta projektet. Har vi ingen miljödom när vi borde ha den går vi miste om sprängstenen som levereras. De hamnar som nu nyttjas är inte säkra. De är dessutom i så dåligt skick att Waxholmsbolaget hotar med att dra in trafiken om de inte åtgärdas, säger Björn Öberg.

Region Stockholm är positivt inställda till projektet och har föreslagit att de, kommunen, och Statens Fastighetsverk som äger marken går in med de pengar som saknas. 

– Kommunen säger välvilligt ja, men Fastighetsverket krånglar, säger Björn Öberg. 

Kommunen, LSMC och Region Stockholm ska nu träffa Statens Fastighetsverk på regionen den 28 juni. 

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.