Sovande kapten krockade med brygga 

0
2

Strax innan vägfärjan Jupiter skulle lägga till vid Östanå färjeläge på Ljusteröleden somnade befälhavaren till vid rodret och färjan krockade med en flytbrygga och gick på grund.

Olyckan skedde strax efter 04.00 den andra april i år. I avvikelserapporten skriver befälhavaren:

Gasar på för att gå för om Grace (M/S Viking Grace är Viking Lines kryssningsfärja, red.anm). När vi passerat henne drar jag av på farten och vid närmandet av läget vänder jag den aktra propellern och sänker ner klaffen, tänker glida in i lugn och ro.

Somnar till och vaknar när fören är en bit från flytbryggan söder om läget och börjar direkt backa hårt /…/

Den nedfällda klaffen på färjan bryter sönder räckverket på bron mellan flytbryggorna och skadar en belysningsstolpe och räddningsstege på den fasta bryggan.

Enligt befälhavarens egen rapport tyder inget på en grundstötning och han noterar ingen skada på varken färjan eller klaffen.

Men krocken leder till ännu en rapport, från besättning på nästa pass. De anser att det borde göras en dykbesiktning på färjan, eftersom det gått ett larm om lågt oljetryck på propellern i samband med kollisionen. 

Det är så pass grunt att troligtvis har propellern tagit botten, skriver man i rapporten.

Dykinspektion görs ett och ett halvt dygn senare. Den visar att färjan haft grundkänning.

Varför togs inte färjan ur drift direkt och undersöktes?

I ett första skede trodde inte besättningen att någon grundstötning hade skett, man kände inte någon hård stöt eller hörde några missljud. Därför drogs slutsatsen att man hade klarat sig, säger Claes Tyrén, säkerhets- och riskspecialist på Trafikverket Färjerederiet.

Vad blev det för skador på Jupiter?

Det som kunnat konstateras i ett första skede är att fartyget i princip inte fått några skador av betydelse. Även propellrarna har klarat sig bra. Visst mindre färgavskrap framme på rampen kan förekomma.

Vad kan man göra för att förhindra att något liknande sker igen? 

Frågan om vad som hände på bryggan är under utredning och vi kan inte kommentera detta närmare i detta skede, annat än att vi ser mycket allvarligt på det som hänt och kommer att genomlysa händelsen på alla sätt för att hitta saker som kan förbättras.