Sophämtningen på Ljusterö försenad

0
3

De senaste två veckorna har många boende på Ljusterö och i Vaxholm drabbats av förseningar i sophämtningen. Enligt Roslagsvatten beror förseningarna på brist på chaufförer och bilar. För att komma ikapp har företaget varit tvungen att sätta in extrabilar med personal som arbetat under 

helgerna. 09 sopor lördag

Det råder allmän chaufförsbrist i hela Stockholmsområdet och det drabbar även länets sophämtning. På exempelvis Ljusterö och Vaxholm har detta inneburit att vissa boende har fått sin sophämtning försenad i upp till en vecka. Detta har resulterat i överfulla soptunnor som fått stå och samla bakterier och stinka i den stekheta värmen. Roslagsvatten och dess underleverantör Urbaser m
enar att man nu gör allt för att lösa problemet. 

– Vi ringer runt till bemanningsföretag och försöker göra det vi kan. På Ljusterö har vi kört på helgerna, så vår egen personal har fått jobba extra, säger Kerstin Wärn, affärsområdeschef för Avfall & Miljölogistik.  

Enligt företaget skulle man igår, onsdag, sätta in en extrabil på Ljusterö och man räknar med att vara i fas med sophämtningen inom de närmaste dagarna. Kunder som inte fått tömt inom tre dagar från ordinarie hämtning kommer att kompenseras och Kerstin Wärn meddelar att dessa kan mejla in till Roslagvatten för att göra anspråk på det. 

 

-Ingrid Hedman