Snabbspår för ny pendelbåtsbrygga

Date:

- Advertisement -

Värmdö kommun har nu godkänt investeringen av en pendelbåtsbrygga vid Mörtnäs. Trafiklinjen kan ge stora tidsvinster för resenärerna jämfört med övrig kollektivtrafik.

Investeringen i en ny pendelbåtsbrygga vid Mörtnäs har nu fattats av Värmdö kommun. Den planerade sträckan kommer att göra stopp vid Norra Lagnö, Koviksudde och Riset innan den anlöper Strömkajen. En sträcka som med fart-dispens kan ta under en timme.

– Vi har velat testa det här färdsättet länge och nu har vi fått regionens gehör för det. Från kommunens sida ser vi det som en liten avlastning av vår infrastruktur som är sårbar med Skurubron som nästan enda infart till Värmdölandet, säger Deshira Flankör (M), kommunalråd i Värmdö.

Bryggan kommer att ligga i slutet av Sandtäktsvägen, där det finns en brygga inritad i detaljplanen, men inga väganslutningar. Det innebär att en rad tillstånd som strandskyddsdispens, bygglov och lov om vattenverksamhet måste sökas och därefter en entreprenör upphandlas innan arbeten kan påbörjas i slutet av detta år.

– Vi strävar efter att vi ska hinna med och vi hoppas att länsstyrelsen inte ska opponera sig. Det är också en fråga för bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämnden som är en självständig avdelning.

Vilka tänker ni er ska nyttja pendelbåtarna?

– Förmodligen folk som kan tänka sig använda tiden det tar in till Stockholm att arbeta på båten. Försöken med pendelbåtar har slagit väl ut i Nacka där de är fullt trafikerade.

Pendelbåtslinjen införs på försök av Region Stockholm med beräknad trafikstart 2021. Bryggan och anslutningar beräknas kosta 10-13 miljoner kronor. Värmdö kommun har fått avslag på statlig medfinansiering, ett beslut man avser att överklaga.

– Vi fick avslag för att Trafikverket ansåg att bryggan var tillfällig, men både vi och regionen är inställda på att den ska bli permanent, säger Deshira Flankör.

 

Sjötrafik med fartdispens

Sjötrafik

Sjötrafik isläge

Nuläge (buss) till Kungsträdgården

Ålstäket (Mörtnäs)-Strömkajen

58 min

77 min

96 min

54 min

Norra Lagnö-Strömkajen

46 min

52 min

70 min

74 min

Koviksudde-Strömkajen

31 min

37 min

51 min

71 min

Riset (Nacka)-Strömkajen

27 min

32 min

41 min

70 min

Källa: Trafikförvaltningen/Region Stockholm

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Sex båtlinjer ska elektrifieras

Sjötrafik. Fram till 2035 ska pendelbåtar vara elektriska. Region Stockholms...

Vaxholm ska vara ett nav i Stockholms skärgård

Vaxholm är en fantastisk resurs för Stockholms skärgård. Och...

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.