Waxholmsbolagets rabatt på 25 procent försvann när accesskortet togs bort. Resorna till skärgården har därmed fördyrats och flera föreningar i norra skärgården protesterar nu mot de dyra resorna.
Det är Svartlögaföreningen, Rödlögaboden ekonomisk förening, Rödlöga och Rödlöga skärgårds intresseförening samt Norröra samfällighetsförening som skickat skrivelsen.
– En kraftig höjning av ett pris som redan är högt är inte rimligt, säger Klas Orsvärn, ordförande i Svartlögaföreningen.
En resa tur och retur från Strömkajen till öarna inom taxa 6 kostar för en familj med två barn 1 148 kronor – en prisnivå som borde motivera ökade rabatter istället, menar öborna, som jämför med Göteborgs skärgård där samma biljett gäller i skärgården och i stan.
Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikutskottet, poängterar att de inte ändrat sin taxepolitik men att rabatten inte kan hanteras i det nya systemet.
– Alla har inte vetat om rabatten heller. Kostnaden för den resan som uttryckligen beskrivs till norra skärgården blir hög. Men det kan finnas snabbare och billigare alternativ, som att åka buss och båt, om man vill resa klimatsmart.
Trafikförvaltningen arbetar nu för att se över biljettsystem och sortiment med målet att det ska bli lättare att förstå för resenärerna och enklare att resa i sjötrafiken. Det pågår under året men Michaela Haga vågar inte säga exakt när det är klart.
Finns det planer på att integrera Waxholmsbolagets biljetter helt i SL:s system?
– För oss är det viktigt att ha en plattform för biljetter och resor både på land och vatten. Man ser över biljettsortiment och taxor, både för deltidsboende och de som åker mer frekvent. Vi har parallella taxor mellan Waxholmsbolaget och SL som kommer behöva hanteras. Vi vill se en större harmonisering fär ett sömlöst resande. Självklart kommer borttagandet av rabatten tas med i utvärderingen.
Kan man tänka sig samma lösning som Göteborg?
– Vi har ju möjliggjort att åka med SL-kortet under lågsäsong vilket varit uppskattat. Vi har också ö-kortet för fastboende på 600 kronor om året. I Göteborg har fastboende inte ett ö-kort och där är det en annan geografi och andra förutsättningar. Men vi ska göra förbättringar och det arbetet har vi påbörjat.