Skärgården klarar sig utan Apoteket

0
6

KRÖNIKA. Apoteket drar ner kraftigt på distributionen av mediciner till skärgården. Om en affär inte också är ombud för Postnord kommer medicinerna i stället att levereras till närmaste postombud på fastlandet.

Totalt är det ett tjugotal butiker som berörs.

I den debatt som nu uppstått efter beslutet skyller Apoteket förändringen på att Postnord ändrat sina rutiner.

Det här är bara en i raden av exempel på hur både det offentliga och marknaden inte förmår/vill/har råd (välj själv) leverera service till öarna. I det här fallet har uppståndelsen blivit större än vanligt, eftersom det rör sig om viktiga mediciner, bland annat insulin, som kräver en obruten kylkedja.

Symptomatiskt är också att de två bolag som nu tvistar om ansvaret för försämringen av servicen har rötterna i ett statligt monopol (Apoteket) och ett statligt affärsverk (PostNord), men numera är statligt ägda bolag. Det är två jättar med stora organisationer, med ena benet i det förflutna och det andra i nutiden.

Precis som affärsdrivande Sjöfartsverket försöker PostNord och Apoteket fasa ut sig från gamla, olönsamma förpliktelser genom att hänvisa till ”förtydliganden” av villkor och regler.

Siko uppvaktade nyligen Region Stockholm, som ansvarar för stödet till butiker i glesbygd, och krävde att de statliga bolagen ska ta sitt ansvar och fortsätta distributionen av medicin till skärgårdsöarna. 

Det gör frågan även politiskt känslig. Samtidigt som politikerna i regionen säger att de ska satsa på skärgården visar de statligt ägda företagen att de inte är beredda att göra det.

Det finns inget som tyder på att den här utvecklingen skulle kunna bromsas genom att vädja till vare sig marknaden eller politikerna. 

Dock: när storföretagen lämnar de delar av marknaden som de anser olönsamma öppnar det vägen för mindre entreprenörer.

Skärgårda är ett exempel. Företaget startades 2020. Nu har det direktavtal med ett 50-tal e-handlare som använder företaget för transporter till skärgården. 

När Ikea slutade med hemleveranser till waxholmsbryggorna i Stockholms 2021 hoppade Skärgårda in som mellanhand och körde varorna ut till brygga.

Det finns utrymme för fler små transportföretag att ta över där de stora drar sig tillbaka. 

Till skillnad från de gamla monopolföretagen kan småföretagen hålla organisation och omkostnader nere och på ett smart sätt använda den nya teknik som driver städernas ”gig-ekonomi” (Foodora, Bolt, Uber osv).

Apoteket och PostNord håller på att göra sig överflödiga i skärgården. Det är tråkigt, men för att citera fackförenings-aktivisten Joe Hill: ”Sörj inte, organisera er!”