Samverkan ska skrämma båtmotortjuvar

Date:

- Advertisement -

Under 2012 stals båtmotorer för nästan 200 miljoner kronor i Sverige. Men med hjälp av projektet båtsamverkan hoppas polisen på bättre siffror. Men det innebär att båtklubbar och båtägare själva vaktar sina ägodelar.

Försäkringsbolagen i landet uppskattar att båtmotorer för cirka 200 miljoner kronor stals förra året, beräknat på att de 2 728 motorerna som stals 2012 i snitt kostade 70 000 kronor. Motorerna stjäls ofta nattetid från uppställningsplatser eller från båtar i vattnet. Gärna 5-10 motorer åt gången, som göms undan tills man har fått ihop tillräckligt många. Både underrättelser och tidigare ärenden tyder enligt polisen på att motorerna därefter förs ut ur landet.

Men genom projektet båtsamverkan hoppas polisen att man ska komma tillrätta med stölderna. I projektet arbetar polisen tillsammans med organisationerna Svenska båtunionen och Sweboat liksom försäkringsbolag, larmtjänsteföretag och andra aktörer:

– Det handlar dels om att informera om när och var det händer saker som att motorer stjäls. Men också internt om att hålla ögonen öppna i respektive område, säger chefen för Sjöpolisen, Karl-Gustav Jonsson. Det mest effektiva för båtägare, båtklubbar och marinor är att själva vakta sina ägodelar menar han:

– De flesta klubbar har väldigt bra säkerhetsarrangemang och god pejl på läget. Det är absolut det bästa att själv hålla vakt och sköta bevakningen. Lås och såna anordningar hjälper inte, det måste vara någon där, säger han.

Men ska det verkligen krävas ett medborgargarde för att kunna ha båt, vad gör polisen?

– Nej, båtsamverkan är som grannsamverkan, att grannarna hjälper varandra. Antingen får man ha koll på grejerna eller ha dem inlåsta. Har man dem fritt är det stor risk att de försvinner, det är bara att inse. Sverige och Norge är ganska unika ur europeiskt perspektiv att vi har våra båtar så pass oskyddat. Men är det inte polisens jobb att bevaka dem?

– I Stockolmsområdet är det inte ekonomiskt försvarbart att ha den övervakning som krävs. Dessutom vet vi sedan tidigare att om vi är i södra delen så händer det saker i norra delen. Det handlar om så mycket båtar och ett så stort område.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.

Att inte vilja sitta i samma båt

KRÖNIKA. Är det någon som har en rödlök? Kan...