Så kan lanthandlarna fånga in kunderna på nätet

0
5

Samma dag som föreningen Skärgårdshandlarna var ute på sin resa minglade företagare från Roslagen, Åland och Finland på Marholmen i norra skärgården.

Det var affärsnätverket ”Roslandsminglet” som hade en sammankomst med temat ”Morgondagens detaljhandel – den virtuella verkligheten”

– Michael Lemner, med lång erfarenhet från detaljhandeln i Europa, föreläste om hur den fysiska butiken förändras och snart kommer ersättas av showroom och digitala skyltfönster. Han menade bland annat att vi snart kommer att handla allt via knapptryck på telefonen, säger Anna Nöjd, projektledare på Roslandsminglet.

Hur kan den här utvecklingen appliceras på glesbygdsbutiker?

11 5– Det handlar nog om att vara mottaglig för det nya och tänka ”Hur kan jag dra nytta av digitaliseringen i min skärgårdsbutik?” I skärgården tänker jag att folk kommer ut i veckosluten. Har du då ett system, till exempel en app där du når kunderna på vägen ut till ön, kan du förmedla helgerbjudanden och få kunderna att handla hos dig istället för på vägen ut. Butikerna kommer inte att försvinna och det sociala mötet blir, om möjligt, ännu viktigare. Framtidens detaljhandel är en kombination av bägge, säger Anna Nöjd.

Den digitala utvecklingen är ingenting som föreningen Skärgårdshandlarna ännu tagit upp men tankarna finns där.

– Att förlänga sommaren och öka intäkterna under lågsäsong med hjälp av digitala hjälpmedel kan vara bra. Vi har redan en app idag där alla skärgårdshandlare är med och som visar kunderna var vi finns. Man får börja jobba med de bitarna som finns, säger Eva Wahlström.

Förutom den digitala utveckligen har Skärgårdshandlarna mycket roligt att bita i efter resan genom varandras butiker. Alla har fått sätta upp en varsin fyra- eller femårsplan för just deras butik. Många vill satsa mer på ekologiska varor och mer personliga och välfyllda butiker. Och de vill göra det tillsammans.

– Vi känner mer samhörighet med varandra nu efter resan, säger Eva Wahlström.