Risk för ytterligare kostnader när trafikavtal åter förlängs

Date:

- Advertisement -

Upphandlingen av sjötrafiken är snart klar, men det kommer att ta lång tid innan de nya operatörerna kan ta över trafiken. Nuvarande avtal måste därför förlängas, något som kan bli dyrt för landstinget.

Just nu pågår upphandlingen av delar av sjötrafiken i Stockholms skärgård. Uppdraget är uppdelat i flera delar och handlar bland annat om vem som ska bemanna och underhålla Waxholmsbolagets 18 fartyg i mellanskärgården. Vem eller vilka som får den trafiken ska avgöras i början av december, men det står redan klart att ett annat bolag kommer att köra båtarna då nuvarande rederi, Nya Skärgårdsbolaget inte kvalificerat sig i upphandlingen. Trafikstarten för det nya bolaget är planerad först till december 2019, vilket gör att landstinget måste förlänga avtalet med Nya Skärgårdsbolaget, men hur länge är inte klart ännu. Trafikstarten kan påverkas av eventuella överklaganden av tilldelningen.

– Avtalet är inte slutligt förhandlat och därför kan vi inte ge något svar, men landstinget kommer att säkerställa drift tills de kommande uppdragsavtalen startar, skriver Claes Keisu, presskommunikatör på landstingets trafikförvaltning i ett mejl.

Vad Skärgården erfar har Skärgårdsbolaget begärt en höjning av timarvodet med flera hundra kronor, en uppgift som landstinget varken bekräftar eller förnekar.

– Vi har ingen kommentar till den uppgiften eftersom vi fortfarande förhandlar. Och vi kommenterar inte prisnivåer.

Henrik Cars, vd på Nya Skärgårdsbolaget, säger att priset är under förhandling.03 160819_112452__255

– Det är för tidigt att säga. Det beror på om vi ska köra under högsäsong eller inte, det är då man tjänar pengar.

I april förra året försattes dåvarande operatören, Skärgårdsbolaget 1 i likvidation av sitt moderbolag, Rederiaktiebolaget Gotland (RABG). Ett nytt temporärt, och dyrare, avtal tecknades med ett annat dotterbolag till RABG, numera kallat Nya Skärgårdsbolaget. Det avtalet innebar en merkostnad på 23 miljoner kronor fram till december 2018. Nu kan alltså landstinget få betala ännu mer för trafiken nästkommande år.

I april 2019 löper trafikavtalen i norra mellanskärgården och inre skärgården ut. I innerskärgården planeras trafikstart för ny operatör direkt efter avtalsslutet, för övrig trafik gäller december 2019.

Fakta/Upphandlingen av sjötrafiken

Upphandlingen är indelad i fyra delar, B, C, D1 och D2

Område B gäller trafiken i hela mellanskärgården med Waxholmsbolagets 18 fartyg

Område C gäller trafik med egna fartyg kring Vaxholm med tillhörande kärnö

Område D1 gäller trafik med egna fartyg kring Åsättra, Boda och tillhörande kärnöar

Område D2 gäller trafik med egna fartyg kring Sollenkroka, Stavsnäs och tillhörande kärnöar.

Källa: Trafikförvaltningen, Stockholms läns landsting

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Sex båtlinjer ska elektrifieras

Sjötrafik. Fram till 2035 ska pendelbåtar vara elektriska. Region Stockholms...

Vaxholm ska vara ett nav i Stockholms skärgård

Vaxholm är en fantastisk resurs för Stockholms skärgård. Och...

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.