Rindöbor bakom krav på jourfärja

Date:

- Advertisement -

Nu står även Rindö- och Skarpöborna bakom kravet på att inrätta nattjour på statliga Tynningöfärjan. Anledningen är de två incidenter förra året på Tynningö som innebar att förbindelsen mellan Vaxholm och Rindö/Skarpö försvann under flera timmar. Något som hotar inflyttningen till ön.

 I en skrivelse begär öns intresseförening att Trafikverket, Vaxholms stad och landstinget snarast agerar för att återinföra jourtjänsten på Tynningöfärjan. Föreningens ordförande Urban Lisinski förklarar varför:

– Rindö/Skarpö har haft nattrafik på färjan i flera decennier, vilket är en förutsättning för många som väljer att flytta hit. Nu går det inte att lita på till 100 procent längre. Den avskaffade jourtjänsten på Tynningöleden har lett till försämringar för alla öbor på såväl Tynningö som Rindö och Skarpö.

Urban Lisinski menar att det dels innebär en osäkerhet för öborna genom att Räddningstjänsten inte kan komma till Rindö/Skarpö om det börjar brinna samtidigt där som på Tynningö. Men det påverkar även vardagslivet:

– Man kan inte räkna med att ta ett tidigt flygplan genom att ta en nattur med färjan, för den kan ju vara på utryckning till Tynningö. Folk har rättat in sig efter att vi har nattrafik. Har man siktat in sig på att ta en nattur hem under helgen vill man inte stå och vänta i tre timmar på färjan i minus 20 grader.

På sikt kan det även få konsekvenser för inflyttningen till ön. I dag finns en lång rad bostäder i princip klarar för inflyttning och försäljning i Rindö hamn, likaså på Västra Rindö planeras nya bostäder.

– Löser vi inte problemet kan det få konsekvenser genom att det riskerar påverka folks val att flytta hit. Men vi hoppas att det ska gå att lösa. Hur är däremot en delikat fråga.

Trafikverket säger dock nej med hänvisning till Vägförordningen och menar att de inte har skyldighet att hålla nattjour eftersom det inte finns något krav på att färjeförbindelse ska vara i bruk dygnet runt. Kostnaden för att hålla de totalt fem färjeleder i landet som inte har nattrafik med jourberedskap beräknas till cirka 14 miljoner kronor per år. Visserligen, menar Trafikverket, kan man hålla jourberedskapen. Men det förutsätter att det finansieras på något sätt eftersom Trafikverkets anslag inte räcker till det.

Trafikverket pekar även på en annan möjlighet, nämligen att använda sig av Höganäs brygga på Tynningö för att Räddningstjänsten ska nå ön, vilket skulle förkorta utryckningstiderna avsevärt. Men idag har bryggan nedsatt bärighet och får inte användas. Byggandet av en ny brygga är dock prioriterat, projektering pågår och Trafikverket hoppas bryggan står klar före nästa sommar. Men Urban Lisinski är inte imponerad:

– Det räcker inte, man tar ändå färjan ur trafik för att köra Räddningstjänsten. Visst blir det närmare, men den kan också bli beordrad att ligga kvar och då har vi samma problem.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.