Resultat av Lantmäteriets förbättringsarbete efterlyses

Date:

- Advertisement -

KRÖNIKA. Att Lantmäteriets handläggningstider är för långa och taxorna för oförutsägbara är ingen hemlighet för någon. Tv4 gjorde en serie i början av året där de belyste problemen och Riksrevisionen publicerade, redan för flera år sedan, en granskning, där samma kritik framkom. I samband med att ett av inslagen i Tv4 skulle produceras, blev jag uppringd av deras reporter, som höll på att sätta sig in i ett ärende som Skärgården skrivit om. Det gällde Bengt på Högmarsö som var uppe i hundratusentals kronor för förättningskostnader men där slutsumman fortfarande var ytters oklar. Reportern berättade att lantmäteriserien utöst en flodvåg av respons, på en nivå som han under sin långa karriär aldrig varit med om. Mailkorgen fullständigt svämmade över av e-post från upprörda människor som ville att Tv4 skulle ta upp deras fall. 

I ett av ärendena hade en kvinna från Malåtrakten fått betala för dubbelarbete efter att Lantmäteriet gjort en miss och felaktigt lagt in en 130 år gammal väg på kartan. Efter ett överklagande till mark-och miljödomstolen återförvisades ärendet till lantmäteriet som istället för att rätta till felet kostnadsfritt, påförde ytterligare avgifter för Malåbon. Tv4 tog kontakt med en sakkunnig.

– I det här fallet har ärendet blivit återförvisat till Lantmäteriet, vilket gör det svårt för den enskilde att avgöra vad det är man betalar för, sa Jens Nyström, advokat specialiserad på fastighetsrätt, efter att ha tagit del av historien.

Tv4 konstaterade att kvinnans fall sätter fingret på en bredare kritik mot Lantmäteriet. Höga avgifter, bristande kommunikation och svårt att veta vad man egentligen betalar för. Lantmäteriet avböjde att kommentera enskilda ärenden, men uppgav att myndigheten arbetar för att bli bättre på att informera om kostnaderna för sina tjänster.

Jag gav mig in i jakten på svar. När kan kunderna förvänta sig att taxorna blir mer förutsägbara och handläggningstiderna kortare? 

I Riksrevisionens rapport 2022 identifierades en rad problem och myndigheten rekommenderade bland annat Lantmäteriet att arbeta med att identifiera möjligheter att bryta ökningstakten i kundernas avgifter, använda sig av fasta avgifter i högre utsträckning och säkerställa enhetlig dokumentation i förrättningsärenden för att öka transparensen i avgiftssättningen. Så när kommer resultatet? Jag fick dessvärre inte de svar jag hoppats på, med någon tidpunkt för när kunderna kommer märka av deras förbättringsarbete. Men handläggningstiden har minskat till följd av att färre ärenden kommer in.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Gästbrygga spärras av

Plötsligt fanns en gallerdörr omgärdad med taggtråd monterad över gästbryggan i Stavsnäs vinterhamn. Avspärrningen väckte oro och många frågor bland båtägare i mitten av förra veckan.

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.