Rättegången efter kollisionen mellan en taxibåt och Viking Grace utanför Marö i Stockholms norra skärgård under påsken i fjol inleddes vid Stockholms tingsrätt i dag. Såväl den åtalade taxibåtens befälhavare, Anders Waldvik, som hans två passagerare, två befäl som befann sig på Vikings Grace brygga under olyckan och vittnen förhördes.
Om själva händelseförloppet rådde stor enighet. Olyckan inträffade i väder med ”tjock-tjock”dimma, ”brutal dimma” eller ”svepande dimbankar”.
Kring själva kraschen och vad som sedan följde innan taxibåten gick i djupet på drygt 30 meters djup och hur de tre i taxibåten räddades under dramatiska former intygades av dem själva, av vittnen som sett olyckan från land och föraren av de undsättande båtar som först kom till platsen och drog upp den kvinnliga passageraren ur det fyragradiga vattnet.
Det blev för en kort stund också känslosamt i rättssalen när hon berättade om traumat och tankarna i samband med kraschen och räddningsaktionen.
Den åtalade taxibåtens förare hade strax innan olyckan noterat en annan mindre båt på sin radar men sa att det omedelbart därefter, innan den ödesdigra kollisionen inträffade, inte syntes ekon eller andra indikationer som tydde på att den stora finlandsfärjan – som kom från styrbord mitt i farleden – skulle skära taxibåtens riktning.
Såg taxibåten
De två bryggbefälen å sin sida medgav att de strax innan kraschen visuellt och i tämligen god sikt sett taxibåten under 10-13 sekunder på ett avstånd mellan 200 meter och ”två kabellängder”, cirka 370 meter. De sa också att de beslöt att inte vidta några särskilda åtgärder.
– Det var ingen idé på den korta tiden, sa vaktchefen.
Däremot gick uppgifterna isär om de noterat taxibåten på sin radar.
Och det blev en något förtätad stämning när vaktchefen, ansatt av Anders Waldviks försvarare, advokat Tomas Nilsson, inte ville bli påmind om sitt tidigare vittnesmål i frågan vid den åländska sjöförklaringen.
Anders Waldviks försvarare, advokat Tomas Nilsson, pressade befälet på Viking Grace om skyldigheten enligt internationella sjörättsregler att göra allt för att vidta åtgärder för att hindra kollision även om ett annat fartyg inte uppträder enligt normala rutiner. Det kan ske genom exempelvis att snabbt sända minst fem korta uppmärksamhetssignaler. Inte heller taxibåten skickade några varningssignaler.
Misstanke om brott
Kammaråklagare Stefan Creutz beslöt i måndags att Viking Grace agerande kring olyckan ska utredas ytterligare i en kompletterande förundersökning.
– En nyligen inkommen polisanmälan visar att det kan finnas skäl att misstänka brott och då är det min skyldighet att låta utreda saken vidare, menar Stefan Creutz.
– I anmälan hävdas att Viking Grace hållit för hög hastighet och brutit mot flera sjövägsregler.
Anders Waldvik är åtalad för vårdslöshet i sjötrafik och framkallande av kroppskada.
I morgon fortsätter rättegången med pläderingar.
TORSTEN BLOMQUIST