Protesterna mot den planerade linfärjan till Blidö fortsätter. En namninsamling mot färjan har nu samlat 500 underskrifter.
Namnlistan startades av Moderaterna på Blidö. Eva Roxell (M), fastboende på Blidö jobbar med att samla in namn på Facebook. En lista hänger också utanför ICA Blidö. Listan kommer även att cirkulera på båtmässan i Furusund.
Just nu är proteströsterna lika många som halva den mantalsskrivna befolkningen på ön.
– Det kokar på Blidö. Alla diskuterar Trafikverkets tondövhet, säger Eva Roxell.
BUS, Blidöbygden – Utveckling i Samverkan, som består av 16 lokala föreningar, hade sitt första möte med Trafikverket 2021. BUS har också fungerat som remissinstans till Trafikverket i frågan om linfärjan.
BUS har regelbundet samlat in synpunkter från de boende i bygden om vad de tycker om en ny linfärja.
– Det finns ett massivt motstånd på Blidö, säger styrelseledamoten Fred Rosenthal.
Listan på kritik är lång. Den handlar bland annat om färjans längd (”onödigt lång”), att den blockerar trafiken (”det går bara att passera i farleden, när färjan ligger i hamn”), bemanningen (”enbart en i besättningen är en säkerhetsrisk”) samt att Trafikverket överdriver miljövinsterna med en linfärja.
Kritikerna anser att det hade varit bättre att konvertera befintlig färja till eldrift eller elhybriddrift, eller bygga en kortare linfärja
För att den nya linfärjan ska kunna gå i en rak bana vill Trafikverket bygga nya färjelägen i Larshamn på Yxlan och Norrsund på Blidö. Även det möter kritik. Bland annat från markägare och Blidöbor som anser att det är ett sätt att få linfärjan lättare godkänd om färjelägena redan är på plats.
En vanlig uppfattning bland de som är kritiska till linfärjan är också att Trafikverket inte lyssnar på Blidöborna.
– Det är som om de för länge sedan bestämt sig och alla samråd och argument inte spelar någon roll, säger Eva Roxell.
Tidigare samordningsministern Jan Nygren (S) och riksdagsledamoten Kjell Jansson (M) har tillsammans skrivit en debattartikel där de uppmanar Trafikverket att ta paus i planeringen och genomföra en ny runda med berörda öbor.
Victor Wenger är projektledare för linfärjan.
– En eldriven färja släpper ut mindre koldioxid och partiklar. Den nya färjan kan ta ombord fler fordon. Köerna kortas och du behöver inte vänta lika länge på färjan, säger han.
På Trafikverkets hemsida skriver verket att energiåtgången blir 70-80 procent lägre med en linfärja jämfört med en frigående färja.
Alternativet med en kortare linfärja begränsar kapaciteten, enligt Victor Wenger.
När det gäller framkomligheten säger Victor Wenger att fritidsbåtarna inte behöver vänta längre än idag på att färjan passerar.
– Kabeln till färjan ligger fem meter under vattenytan vid drift och påverkar möjligen någon av de större Waxholmsbåtarna.
Linjefärjan kommer till en början att drivas med två besättningsmedlemmar.
– Om vi i samråd med tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen kommer fram till att det fungerar bra och att vi kan bibehålla samma säkerhet med en besättningsman, så kommer vi att fortsätta med det, säger Victor Wenger.
När det gäller klagomålet på bristande kommunikation med Blidöborna säger Victor Wenger:
– Vi har haft flera samråd där alla, inklusive allmänheten, myndigheter, kommunen och övriga organisationer har haft möjlighet att komma med synpunkter.
Victor Wenger tillbakavisar också påståendena att det ligger taktik bakom att bygga de nya färjelägena innan färjan är i drift.
Granskningen av vägplanen är i det här fallet avslutad och Trafikverket väntar nu på en fastställelse, det vill säga att planen ska bli slutgiltig. Planerad byggstart är 2026.
– Men vi kommer att överklaga, säger Eva Roxell.