Pressad båtbransch i pandemins spår

0
3

Med en ökad rusning efter båtar och globala leveransförseningar som en effekt av coronapandemin, är det nu på många håll brist på båtmotorer och reservdelar.

– Det har blivit en dominoeffekt, säger Sebastian Frisell, säljare på PCM Marin.

Unni och Håkan Almgren från Västerås köpte en begagnad båt mitt i sommaren. Men på hemfärden från Pampas marina genom Mälaren för två veckor sedan började båten plötsligt vibrera. Efter att ha sökt nödhamn i Strängnäs stod det klart att ett propellerblad gått sönder.

Nu har de väntat sedan dess på en ny propeller men utan några besked om när den kommer kunna levereras.

Det känns ganska snöpligt. Det är ju fint väder nu och det skulle ha varit roligt att ha haft båten nu under semestern. Det är tråkigt att vi knappt hann hem med den, säger Unni Almgren.

Redan i april flaggade båtbranschen för befarad brist på båtar, båtmotorer och vissa reservdelar i sommar. Den som ville skaffa båt rekommenderades att vara ute i god tid.

Världshandeln har drabbats hårt av pandemin. Hela kedjan från produktion till distribution svajar vilket gör att båthandeln och verkstäder kan ha tomma lagerhyllor när det gäller vissa varor. Och detta sker när efterfrågan på båtar och tillbehör är rekordstort. Att ett av världens största containerfartyg blockerade Suezkanalen gjorde inte heller saken bättre, sa Mats Eriksson, vd för Sweboat, båtbranschens riksförbund då i ett pressmeddelande.

Den globala halvledarbristen bidrar också till dålig tillgång på elektronikkomponenter som återfinns i de flesta båtmotorer.

PCM Marin i Strömma säljer nya och begagnade båtar av märkena Nordkapp, Sting, Anytec, Ockelbo, Linder och Mercury, samt utför service på Mercury och Evinrudemotorer.

Det är sena leveranser på allt, det har blivit en dominoeffekt av flera saker i kombination med att alltfler vill köpa båt i år. Vi hade kunnat sälja många fler båtar än vad vi har haft tillgängligt. Framförallt är det motorer som inte finns, och så är det överlag i hela Sverige, oavsett märke, säger Sebastian Frisell på PCM Marin.

Mest populärt är 6-7 meters styrpulpetbåtar.

Vi får in några till nu i augusti. Jag skulle rekommendera att man köper båt redan nu inför nästa år, om man har möjlighet och tänker sig ha en för de kommande fem åren. Redan nästa år kommer priserna öka med säkert 7-10 procent, eftersom allt blir dyrare nu; plast, aluminium och elkomponenter, säger han.

På varven är det också högtryck just nu, men på Lindströms båtvarv på Dalarö tycker man att situationen hittills varit hanterbar.

Vi jobbar till största delen med Volvo Penta, men det har inte varit någon jättekris ännu. Jag har varit med om sämre säsonger. Men det går ju åt, så det kan nog bli ett glapp där så småningom. Framförallt är det propellrar som går åt, berättar Tomas Lindström.

Tack vare att många Volvoåterförsäljare är ihopkopplade i ett reservdelssystem kan man hjälpas åt, säger han.

Där kan man se vem som har vad hemma. Vi handlar mycket med varandra här på ostkusten, man måste ju hjälpas åt att hålla båtlivet igång.