Oklart när Lantmäteriets förbättringsarbete ger resultat

Date:

- Advertisement -

Efter en granskning som genomfördes av Riksrevisionen 2022 fick Lantmäteriet kritik på flera punkter. Något av det man anmärkte på var att handläggningstiderna är för långa och avgifterna oförutsägbara. Men vad har hänt sedan dess?

Av utredningen framkom att handläggningstiderna för ett ärende låg runt ett år. Vilket granskningen visade berodde på bristen på lantmätare. Det riktades även kritik mot att avgifterna – som i stor utsträckning sätts efter timtaxa – De var för oförutsägbara. Utredningen pekade vidare på att brister i dokumentationen gjort det svårt att bedöma tidsåtgången för ärenden, men också försvårat för domstolar att avgöra om taxan varit rimlig när avgifterna överklagats. Riksrevisionen rekommenderade bland annat Lantmäteriet att arbeta med att identifiera möjligheter att bryta ökningstakten i kundernas avgifter, använda sig av fasta avgifter i högre utsträckning och en säkerställa enhetlig dokumentation vid förrättningsärenden för att öka transparensen i avgiftssättningen.

Vi har sedan dess förtydligat interna instruktioner om hur arbetet ska dokumenteras, säger Christian Blackmon, verksamhetsstrateg på Lantmäteriet.

När tror man att faktiska resultat med mer förutsägbara kostnader för förrättningar kan vara på plats?

– Vi har fokuserat på att bli mer transparenta och kunna ge kunderna tydligare uppskattningar om pris och utvecklingen av kostnaden under handläggning, vilket redan har fått genomslag i dialogen med kunderna. Sen hör det till systemets natur att lantmäteriförrättningar är mycket olika och innehåller olika mycket utredningsarbete. Det vill säga att det med dagens lagstiftning inte går att på förhand uppskatta kostnaden tillfredsställande. 

När tror man att faktiska resultat med att korta handläggningstider för förrättningar kan börja märkas för kunderna?

– För vissa typer av förrättningar och typer av kunder ser vi redan nu att handläggningstiden har börjat minska. Vi har ett förbättrat köläge för inkomna ansökningar jämfört med tidigare vilket gör att handläggande team kan påbörja handläggningen tidigare. Detta minskar den totala handläggningstiden.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Sex båtlinjer ska elektrifieras

Sjötrafik. Fram till 2035 ska pendelbåtar vara elektriska. Region Stockholms...

Vaxholm ska vara ett nav i Stockholms skärgård

Vaxholm är en fantastisk resurs för Stockholms skärgård. Och...

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.