Oklart när Lantmäteriets förbättringsarbete ger resultat

Date:

- Advertisement -

Efter en granskning som genomfördes av Riksrevisionen 2022 fick Lantmäteriet kritik på flera punkter. Något av det man anmärkte på var att handläggningstiderna är för långa och avgifterna oförutsägbara. Men vad har hänt sedan dess?

Av utredningen framkom att handläggningstiderna för ett ärende låg runt ett år. Vilket granskningen visade berodde på bristen på lantmätare. Det riktades även kritik mot att avgifterna – som i stor utsträckning sätts efter timtaxa – De var för oförutsägbara. Utredningen pekade vidare på att brister i dokumentationen gjort det svårt att bedöma tidsåtgången för ärenden, men också försvårat för domstolar att avgöra om taxan varit rimlig när avgifterna överklagats. Riksrevisionen rekommenderade bland annat Lantmäteriet att arbeta med att identifiera möjligheter att bryta ökningstakten i kundernas avgifter, använda sig av fasta avgifter i högre utsträckning och en säkerställa enhetlig dokumentation vid förrättningsärenden för att öka transparensen i avgiftssättningen.

Vi har sedan dess förtydligat interna instruktioner om hur arbetet ska dokumenteras, säger Christian Blackmon, verksamhetsstrateg på Lantmäteriet.

När tror man att faktiska resultat med mer förutsägbara kostnader för förrättningar kan vara på plats?

– Vi har fokuserat på att bli mer transparenta och kunna ge kunderna tydligare uppskattningar om pris och utvecklingen av kostnaden under handläggning, vilket redan har fått genomslag i dialogen med kunderna. Sen hör det till systemets natur att lantmäteriförrättningar är mycket olika och innehåller olika mycket utredningsarbete. Det vill säga att det med dagens lagstiftning inte går att på förhand uppskatta kostnaden tillfredsställande. 

När tror man att faktiska resultat med att korta handläggningstider för förrättningar kan börja märkas för kunderna?

– För vissa typer av förrättningar och typer av kunder ser vi redan nu att handläggningstiden har börjat minska. Vi har ett förbättrat köläge för inkomna ansökningar jämfört med tidigare vilket gör att handläggande team kan påbörja handläggningen tidigare. Detta minskar den totala handläggningstiden.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

SH tveksam till surfvåg

Förslaget från André Nilsson (L) om att skapa en...

Gästbrygga spärras av

Plötsligt fanns en gallerdörr omgärdad med taggtråd monterad över gästbryggan i Stavsnäs vinterhamn. Avspärrningen väckte oro och många frågor bland båtägare i mitten av förra veckan.

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.