”Nya sjökorten producerade för handelssjöfarten”

Date:

- Advertisement -

Sjökorten är producerade för handelssjöfarten, eftersom Sjöfartsverket finansieras av handelssjöfarten.

Det säger Magnus Wallhagen, chef vid Sjöfartsverkets avdelning för sjögeografi, till TT, angående kritiken mot de nya sjökorten.

De (sjökorten, red.anm) ska kunna användas av fritidsbåtar också, säger Wallhagen och tillägger att Sjöfartsverket kommer att inleda en dialog med fritidsbåtlivets intresseföreningar.

De nya sjökorten har fått skarp kritik för att många tidigare farbara vatten längst Sveriges kust har gått från ljusblått till mörkblått på korten. Sex till tre meters djup har i stället blivit noll till tre meter.

De nya grundare sjökorten utgör en säkerhetsrisk, menar Fredrik Norén, generalsekreterare för svenska kryssarklubben.

Enligt den privata sjökortsleverantören Hydrographica innehåller Sjöfartsverkets nya sjökort även många grund som i själva verket inte existerar.

De falska grund som rapporterats i de nya sjökorten kan enligt Wallhagen förklaras av att Sjöfartsverket tillsammans med Lantmäteriet använt sig av flygfoto för att uppdatera strandlinjen.

Man har försökt se en bit under vatten och fått med det som man bedömt vara grund. Vi har inte haft någon möjlighet att fysiskt gå ut och kontrollera, säger Wallhagen.

De nya sjökorten är ett resultat av att Sjöfartsverket uppdaterar korten efter en ny internationell standard.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.

Att inte vilja sitta i samma båt

KRÖNIKA. Är det någon som har en rödlök? Kan...

Nationalpark i Nämdöskärgården invigd

Redan på 60-talet ville industrimannen Torsten Kreuger att hans Bullerö med omnejd skulle skyddas och tillgängliggöras, och sålde det därför till staten. Nu är hans dröm uppfylld och Sveriges 31:a nationalpark är officiellt invigd.