Nu får skärgården sin egen vindkraftsdebatt

Date:

- Advertisement -

KRÖNIKA. Den 17 januari är det informationsmöte på Djurönäset kring Sveriges största havsbaserade vindkraftpark drygt fem mil utanför Sandhamn. 

Det lär också bli startskottet för en hård diskussion i skärgården kring projektets framtid. Redan nu formeras motståndet vid fredagsöl och middagar i skärgården.

Motståndarna är inte sällan driftiga människor med stort kontaktnät. De för ofta fram samma argument som riksdagsledamoten Kjell Jansson, moderat från Norrtälje, gör i SVT:

De här vindkraftverken är 30 meter högre än Eiffeltornet. Det innebär att man ska ha 235 Eiffeltorn precis utanför Svenska högarna och Sandhamn.

Det finns även anhängare av projektet, som har samma åsikt som skärgårdsregionrådet Gustav Hemming (C).

– Vi behöver satsa på hållbar energi och vindkraft är ett bra energialternativ som vi behöver mer av för att klara klimatomställningen.

Nu ska de här två sidorna debattera ett projekt som byggs utanför en bit av det allra heligaste svenska: Stockholms skärgård.

Räkna med starka känslor.

Vindkraft i skärgården har hittills varit sällsynt. Det står ett par vindkraftverk på Ljusterö och en mindre turbin i havet ute vid Svenska högarna.

Tidigare planer har mötts av ett starkt motstånd från de kringboende som menat att vindkraftverken förstör landskapsbilden och bullrar.

Den planerade vindkraftparken Baltic Offshore Delta ligger 55 kilometer från Sandhamn, 65 kilometer söder om Åland och 100 kilometer norr om Fårö på Gotland. 

Enligt projektören Njord Offshore Wind är parken placerad så pass långt ut i havet att den visuella effekten från land är försumbar. Mest synliga är rotorbladen från Sandhamn, främst nattetid då hindersbelysning används, enligt bolaget.

Men Kjell Jansson och de andra motståndarna talar om en ”stålskog i horisonten”.

Själv tillhör jag med största sannolikhet en av de journalister som besökt flest vindkraftsparker i Sverige, ett par dussin vid det här laget. Den vanligaste kommentaren från norra Sverige har varit: ”Varför bygger ni inte er jävla vindkraft i Stockholms skärgård?”

Nu är vi där (eller egentligen inte, eftersom Baltic Offshore Delta skulle ligga utanför skärgården). 

Hoppas bara att debatten inte blir lika oförsonlig som till exempel runt projektet Ripfjället utanför Malung.

Till båda sidor: plocka fram era bästa argument, men håll lögner och hat utanför debatten.

Föregående artikel
Nästa artikel

Populärt

Liknande artiklar
Related

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.

Från folktradition till framtidens flytetyg

2021 kvalade den nordiska klinkbåttraditionen in som ett av mänsklighetens immateriella kulturarv. På Skeppsholmens folkhögskolas båtbyggarutbildning ser man som sin uppgift att inte bara bevara det arvet – utan i allra högsta grad levandegöra och förnya det. – Man kan inte bara blicka bakåt, säger läraren Håkan Söderkvist.

Ny båtdelningstjänst lanseras

Efter besvikelsen att finska Skipperi lade ner sin populära båtdelningstjänst Fleet lanserar nu ett nytt företag en liknande tjänst. Än så länge finns Briggs första tio båtar bara på ett ställe i Stockholm.