Protesterna mot den planerade linfärjan till Blidö får nu stöd av Norrtälje kommun. Kommunen menar att en linfärja innebär stora störningar för skärgårdstrafiken.
Enligt kommunen kommer bland annat linfärjans kabel att innebära snävare manöverutrymme för Waxholmsbolagets båtar och annan skärgårdstrafik.
– Trafikverkets nuvarande förslag med nya kajer, linfärjans kabel och plats för en reservfärja hotar tillgängligheten till Norrsunds brygga för SL:s sjötrafik, skriver Ulrika Falk (S), kommunstyrelsens ordförande, i en kommentar till kommunens yttrande.
I stället vill Norrtälje kommun se en frigående hybridfärja.
Som skäl till det anger kommunen att en frigående färja förutom mindre störningar av den övriga trafiken också innebär en bättre beredskap för Blidö, eftersom den inte är bunden vid en kabel och därför kan utnyttjas mer flexibelt vid olyckor och evakueringar.
Norrtälje kommun anser också att en frigående hybridfärja innebär lägre totala utsläpp av växthusgaser.
– Framför allt är det utsläpp som uppstår vid byggnation i form av betong och stål av två nya färjelägen som innebär att utsläppsminskningen är större med en frigående elhybridfärja, skriver kommunen i yttrandet.
Yttrandet är också kritiskt till att Trafikverket på sikt vill minska bemanningen på linfärjan från två till en person. Enligt kommunen kan det innebära att det blir svårare att köra extraturer och ta hand om eventuella olyckor ombord.