Motorer stjäls allt längre ut i skärgården

Date:

- Advertisement -

För några veckor sedan stals fyra båtmotorer på Husarö. Att stölderna sker såhär års, längre ut i skärgården, är nytt.

– Det är solklart att man är båtburen. Vi har fler brott på öarna än vi haft förut där man är väldigt överraskad. Är det så att det här är ett nytt modus som de fortsätter med måste båtägare och företag på öarna vara mer på tårna, säger Annika Eriksson, tillförordnad ansvarig för båtsamverkan Region Stockholm.

Husarö är bara ett exempel bland öar som inte är bilburna där stölder skett nu på vintern. På Arholma klev gärningspersonerna iland och stal motorer i december. Även Gräskö har varit utsatt. 

Samtidigt har Sjöpolisen efterlyst några stulna, större aluminiumbåtar, som de misstänker har använts vid andra stölder i skärgården. Den ena båten hittades innan jul utan motor, den andra är i skrivande stund inte återfunnen. 

Det kan ju ha varit att de bara var ute efter motorn men det är helt klart att vi trängt ut dem längre ut i skärgården. Jag vill nog tro att de märker om de blir kontrollerade. Om man är kriminell drar man sig ifrån för att jobba ostört. Just att få reda på hur de går tillväga är jätteviktigt, om de har ändrat tillvägagångssätt vet vi inte än. Det är därför jätteviktigt att vi får in iakttagelser, säger Annika Eriksson.

Med större båtar kan gärningspersonerna röra sig på ett annat sätt och smälter in bättre. 

De har misslyckats vid några tillfällen med mindre båtar, säger Annika Eriksson.

Polisen har tillsammans med bland annat båtklubbar, appen Coboats och försäkringsbolag dragit igång Larmkedja Roslagen Båtsamverkan som Skärgården rapporterat om tidigare. Arbetet har precis påbörjats och ett antal öar är representerade, men inte de långt ut.

Vi har inte samverkan där alls. Hör av er från öar längre ut, koppla ihop er till larmkedjan så vi får bättre snurr även i övärlden.

Ju fler tips som kommer in, desto lättare får polisen att lägga pusslet och sätta in resurser där problemen är som störst. Pusslet är gediget och tips kontrolleras även mot internationella register. Annika Eriksson berättar även att utbildningsnivån internt ska bli bättre så att den som lämnar tips får ett bra mottagande. 

Inom larmkedjan har tips delats om exempelvis bilars registreringsnummer, vilket kan vara känsligt. Iakttagelser ska in till polisen men att sinsemellan utbyta information om ett specifikt fordon är i gränslandet mot förtal.

Man får inte utmåla någon som kriminell, det är jättekänsligt. Men vi är tacksamma för informationen. Det är marigt. Vi måste få in iakttagelser om, ett modus som inte är känt ännu. De ändrar sig också, de är jättekänsliga för hur vi jobbar, och väldigt professionella, säger Annika Eriksson. 

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.