Linfärja kan stoppas – igen

Date:

- Advertisement -

Linfärjestarten riskerar bli uppskjuten en lång tid framöver, om Sjöfartsverkets anser att avlysningsbeslut för leden krävs. Frågan är hur Trafikverket tänker åtgärda riskerna i Kastellsundet.

Linfärjan som är planerad att gå till Kastellholmen med start i sommar, är redan färdigombyggd och på plats i Vaxholm. Färjelägena på båda sidor om sundet är ombyggda för miljontals kronor. Allt är klappat och klart för en trafikstart. Men det håller inte Sjöfartsverket med om, som ännu inte har kunnat ta beslut om huruvida den nya linfärjan kräver en avlysning av leden, eller inte.

I ett tidigare i samråd med kommunen där frågan berördes upplyste Sjöfartsverket att frågan om linfärjeleden inte på något sätt är avgjord. Att starta en linfärjeled är inte tillståndspliktigt, dock är en avlysning av farleden en fråga som Sjöfartsverket ansvarar för.

– Det är inte klargjort ännu om leden innebär en avlysning eller inte, alltså hur stort hinder som linfärjan innebär, säger Johan Axiö på Sjöfartsverket.

Avlysningsbeslutet är en formell process, som går att överklaga till regeringen. Det innebär att linfärjan kan komma att bli uppskjuten länge, om Sjöfartsverket bestämmer sig för att avlysningsbeslut krävs. Allt hänger på hur lång tid överfarten för linfärjan tar, liksom vajrarnas påverkan, något som Trafikverket Färjerederiet inte har kunnat uppge förrän nu, då färjan har kommit på plats i sundet och provkörts.

Den riskanalys som Trafikverket lät ta fram i somras räcker inte enligt Sjöfartsverket:

– Riskanalysen är inte intressant om det inte finns åtgärder som minskar riskerna, säger Johan Axiö:

I morgon, fredag, kommer Trafikverket Färjerederiet att redovisa åtgärderna och konsekvenserna för bland andra Sjöfartsverket.

– Det vi kommer att titta på är överfartstiden i kombination med hur överfarten genomförs tekniskt sett, gällande linfärjefunktionen med vajrarna som drar och bromsar. Hade färjan varit frigående hade den varit igång förra året, säger Johan Axiö, och fortsätter:

– Trafiken i sig är inget problem, utan den negativa påverkan trafiken har på övrig trafik. Hur mycket den får hindra andra i en allmän farled.

 

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Sex båtlinjer ska elektrifieras

Sjötrafik. Fram till 2035 ska pendelbåtar vara elektriska. Region Stockholms...

Vaxholm ska vara ett nav i Stockholms skärgård

Vaxholm är en fantastisk resurs för Stockholms skärgård. Och...

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.