Lämnade in bilaga på engelska – uteslöts ur upphandlingen

Date:

- Advertisement -

Anbudet från ett av de bolag som kvalificerades sig i den nyligen avslutade upphandlingen av trafiken i mellanskärgården utvärderades aldrig av landstinget eftersom en del skrevs på engelska. Företaget har nu överklagat beslutet.

Turerna kring upphandlingen av sjötrafiken i Stockholms skärgård fortsätter. Den nyligen avslutade upphandlingen av mellanskärgården har nu överprövats till Förvaltningsrätten i Stockholm av företaget Northern offshore services, NOS. Överprövningen kommer efter att landstinget inte valt att utvärdera bolagets anbud eftersom man ansåg att det inte uppfyllde minimikravet i upphandlingen om att anbudet ska skrivas på svenska.

– Vi jobbar med upphandlingar över hela Europa. Vi är förvånade över deras resonemang. Vi har lagt mycket tid och resurser på ett väl genomarbetet anbud och därför valt att skicka in en överprövning , säger David Kristensson, vd på NOS.

I upphandlingen finns ett undantag för att kunna lämna in intyg på engelska. Bolaget skriver i sin överprövan att det certifikat som lämnades in på engelska även kräver att säkerhetsledningssystemet, SMS, skrivs på engelska för att vara giltigt. 

– Vi har valt att låta Förvaltningsrätten pröva vad ett intyg egentligen omfattar. Här skiljer sig vår uppfattning från upphandlingsmyndigheten och det respekterar vi. Likafullt är det viktigt att pröva frågan eftersom vi är en europeiskt rederi som vill kunna hänvisa till våra godkända kvalitetssystem i alla våra upphandlingar. 

I ett mejl skriver David Kristensson att bolaget inte erbjudits några möjligheter att göra ändringar i anbudet, men säger att de ändå hade varit svåra att genomföra eftersom intyget endast är giltigt på engelska. Vidare skriver han att han anser att landstingets trafikförvaltning är en effektiv och professionell upphandlare.

Av de tre inkomna anbuden hade Northern offshore services det högsta totalpriset på drygt 150 miljoner kronor per år, något högre än Djurgårdens färjetrafik AB och ungefär 15 miljoner kronor högre än Blidösundsbolagets anbud. Priset förhandlades ned i förhandlingar där NOS ej deltog, vinnande bud blev cirka 120 miljoner kronor.

Landstinget vill inte kommentera överprövningen innan ärendet avgjorts.

Fakta: Northern offshore services AB

• Bolaget startade 2008 och opererar ett 30-tal fartyg inriktade på personaltransport av havsbaserad vindkraft.

• Bland kunderna finns industrigrupper och energibolag

• Majoriteten av bolagets fartyg är egendesignade och specialtillverkade

• Koncernen har ett hundratal personer anställda

Källa: Årsredovisningen 2017

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.

Att inte vilja sitta i samma båt

KRÖNIKA. Är det någon som har en rödlök? Kan...