Krävdes både på böter och parkeringsavgift

0
2

Än en gång har ett felaktigt SMS orsakat kontrollavgift för en bilägare. Än en gång backar parkeringsbolaget.

I Skärgården nummer 10 i år kunde vi berätta om Dan Burman, fritidsboende på Nämdö, som fått en kontrollavgift vid parkeringen i Stavsnäs efter att ha råkat skicka fel registreringsnummer i sitt SMS. Parkeringsbolaget Hojab vägrade backa och ville att han skulle betala kontrollavgiften trots kvitto på betald parkering. Efter att ha vänt sig till markägarna lyckades Dan Burman få tillbaka sina pengar.

Nu har det hänt igen. Denna gång på en parkering på Skeppsholmen. När Peter Alestig parkerade fungerade inte automaterna och han parkerade därför med SMS-biljett men råkade kasta om de två sista siffrorna. Resultatet blev två kontrollavgifter på totalt 1 100 kronor, samt ordinarie parkeringsavgift på 288 kronor.

– När jag ringde Hojab menade hon jag pratade med att policyn är att jag ska betala kontrollavgifterna. Jag blev helt paff och tyst, jag tänkte att jag måste driva detta vidare, säger Peter Alestig.

Han uppmanades att skicka in en överklagan skriftligen. Till slut kom ett svar där Hojab ansåg att han skulle betala då det är varje parkörs uppgift att se till att korrekt parkeringsavgift är erlagd och att biljetten ska vara synlig i rutan.

– Det fanns en formulering i svaret som gjorde att jag fick känslan att det var ett standardsvar, som inte gick att applicera på det här fallet. De erbjöd mig att endast betala en av kontrollavgifterna som någon sorts förlikning, men det erbjudandet skulle bara finnas i 10 dagar.

Efter att ha läst om Dan Burman i Skärgården valde Peter Alestig att inte svälja betet, utan vände sig till markägaren, Statens fastighetsverk. Inom några dagar kom beskedet från myndigheten att man stryker båda kontrollavgifterna. Från parkeringsföretaget Apcoa som driver parkeringen fick han besked att den här typen av kontrollavgifter är ett typiskt fall där man skriver av böterna av goodwillskäl. Detta framkom aldrig i kontakterna med Hojab som sköter själva övervakningen av parkeringen.

– I den information man får står att man ska vända sig till Hojab om man har invändningar, men med min erfarenhet så anser jag att vad du än gör vänd dig inte till Hojab, säger Peter Alestig.

Skärgården har kontaktat Hojab och pratat med en viss Tobias, som inte vill uppge titel eller efternamn. Enligt Hojab så är kontrollavgiften riktigt utförd eftersom fel registreringsnummer angavs. Om markägaren sedan vill riva böterna är det inget som företaget har synpunkter på.