Koppla greppet på e-handeln i skärgården

0
3

KRÖNIKA. En central del i kampsport är att man inte ska stå kvar framför motståndaren när han eller hon attackerar. Det är bättre att ta ett steg åt sidan och utnyttja motståndarens rörelseenergi till sin egen fördel.

Så är ofta fallet även när det gäller utveckling. Det fungerar sällan att försöka ställa sig i vägen för utvecklingen. Man får istället försöka analysera den och se hur man själv bäst kan dra nytta av den/styra den till sin fördel.

”Kampsportteoremet” gäller även den nya teknik som nu gör det möjligt för stora livsmedelskedjor och innovatörer att etablera sig i skärgården med hjälp av e-handel och olika distributionsmetoder.

De senaste åren har Mathem levererat livsmedel direkt till kund via båtar. Beställningen görs via livsmedelsföretagets hemsida eller app.

Nyligen skrev jag om Coops Hämta-koncept, där kunden beställer matkassar på nätet, som sedan levereras till ”e-handelsskåp”. Kunderna låser upp facken med sina mobiltelefoner.

Vid sidan om direktleveranser och e-handelsskåp finns redan två svenska företag som satsar på obemannade närbutiker.

Snart lanserar ännu ett företag, Moby Mart, sin obemannade minibutik, där handeln sker via mobil. Hos skärgårdshandlarna finns en oro att livsmedelsjättarna och de nya minibutikerna ska slå ut deras butiker.

Det är en oro som måste tas på allvar. Men vad är det bästa sättet att möta utvecklingen? Protester? Vädjan till kundernas lojalitet? Eller att dra nytta av klustereffekten?

Klustereffekten brukar beskrivas som att flera butiker med samma eller liknande sortiment etablerar sig intill varandra och gemensamt drar fördel av varandras kundgrupper, vilket ger fler spontanbesök och därmed ett ökat kundunderlag.

Om jag vore handlare i skärgården skulle jag fundera över möjligheten att bli franchisetagare för en obemannad närbutik, placerad intill min nuvarande butik. Då skulle man kunna ge personlig service under de normala öppettiderna och dessutom erbjuda kunderna dygnetrunt service i närbutiken.

Jag skulle också diskutera samarbete med Mathem och undersöka möjligheten att Coop placerar sina e-handelsskåp utanför min butik.

Det är möjligt att jag har för stor tilltro till klustereffekten i det här fallet, men en sak är klar: digital teknik kommer att förändra handel och distribution av dagligvaror i glesbygd och skärgård de närmaste åren.

Man kan välja att stå i vägen för den utvecklingen – eller försöka styra den till sin fördel.