Konflikt hotar arbetspendling

Date:

- Advertisement -

En schism har seglat upp på Landsort som kan komma att ställa till det för arbetspendlarna. Detta efter att en fastlandsentreprenör fått ansvar för snöröjningen. ”Vi hoppas på lite snö i vinter”, säger den ansvarige.

Konflikten startade i somras, när öns vägfogde Lennart Stuxberg, som sedan 2009 haft i uppdrag av samfällighetsföreningen att ta hand om öns vägar, sa upp sitt kontrakt. Konflikten gällde att flera uppdrag hade hamnat hos Fastighetsverkets entreprenör på ön, Svefab, något som gjorde det ekonomiskt omöjligt för vägfogden att behålla sin maskinpark.

– Det är märkligt när staten säger att jobben ska behållas på öarna, men lejer in folk från fastlandet. Samtidigt som vägföreningen dessutom godkände att Svefab tog mina jobb, säger Lennart Stuxberg.

Efter att utan framgång, sökt en ny vägfogde anlitade samfällighetsföreningen i december samma entreprenör, Svefab.

Något som nu riskerar att ställa till det för de öbor som arbetspendlar. Bildas det snödrivor på vägarna blir det omöjligt för dem att ta sig i land. I ett brev till länsstyrelsen protesterar fastboende Ole Drebold mot läget. Han vittnar om att de boende inte har fått någon information och menar att han som arbetspendlare är i behov av en väl fungerande transport från ön dagligen. Kommunikationer, och därmed även vägen är en absolut förutsättning för en levande skärgård, påpekar han. Just vägen är svår att ploga för en extern entreprenör, som riskerar att inte ens komma i land: ”Att påstå att Svefab skulle kunna göra det när man inte är på plats på ön är en orimlighet” skriver han.

Men Claes Mellström, ordförande i samfälligheten, är inte orolig. I ett mejl till medlemmarna skriver han att ”vi hoppas på så lite snö som möjligt i vinter så vi kan lägga pengarna på nödvändiga åtgärder på vägen”.

På frågan hur pendlarna ska komma i land säger Mellström:

– Alla arbetsuppgifter, utom om vi får snö på natten, kan Svefab lösa. De har även sagt att bara en eventuell snöstorm kan förutsägas så kommer de att vara på Landsort på natten. Men missar man någon prognos, eller inte kan förutsäga ett snöoväder, så går det inte att lösa snöröjningen. Samtidigt finns flera andra faktorer som också kan göra att man inte kommer i land. Så är det på en ö, säger Claes Mellström.

Konflikten kommenterar han:

– Att Fastighetsverkets entreprenör fixar vägarna runt sina egna hus när de ändå håller på där känns naturligt. Det har vi inget att säga om, säger Mellström.

Svårigheterna att få en annan entreprenör från ön kommenterar i sin tur Lennart Stuxberg:

– Det är inget 8 till 5-jobb, och jag har alltid sett till att det varit plogat oavsett dag. Men har man som nu tagit russinet är det svårt att sälja kakan.

Fastighetsverket och samfälligheten kommer i fortsättningen att se till att informationen om vägarna även når öns hyresgäster, vilket hittills inte har varit fallet.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.