– Landstinget kan nu gå vidare som planerat med en ny upphandling för de tre trafikområden som blev överklagade. Vi kommer att återkomma med tidsplan för detta och Trafikförvaltningen är just nu i kontakt med alla inblandade leverantörer. Jag hoppas självklart att vi kan genomföra en ny och korrekt upphandling av de resterande trafikområdena så snabbt som det är rimligt och möjligt, säger Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd.
Tilldelningen av sjötrafiken överklagades av Ressel rederi och Stockholms sjötrafik till Kammarrätten, som ansåg att upphandlingen innehöll så stora brister att den skulle göras om. Rederierna överklagade beslutet eftersom de yrkade på att de själva skulle tilldelas trafiken.
– Jag är inte förvånad, men besviken. Nu rättar vi in oss efter Kammarrättens dom som var till vår fördel. Landstinget som representerar det allmänna har återigen misslyckats och skadat smårederier genom sin vårdslösa upphandling, säger Anna Öberg, vd på Stockholms sjötrafik.
För närvarande drivs sjötrafiken enligt temporära avtal, även dessa genomförda genom otillåten upphandling. Stockholms sjötrafik har begärt ersättning från landstinget på 6,5 miljoner kronor för att man inte tilldelades den temporära upphandlingen. Ett krav landstinget bestrider.
– Om man skadar sina avtalspartners får man betala. Vi kommer att inge stämning denna vecka, säger Anna Öberg.
– Det är viktigt att understryka att trafiken för boende, näringsliv och besökare inte påverkas utan fortgår och utvecklas. Ambitionen är att den successiva utbyggnaden av sjötrafiken för att stärka utvecklingen i skärgården ska fortsätta, säger Gustav Hemming (C).