Iskaos med inställda turer och bristfällig information

0
4

Arkivbild.

När skärgården frös till ställde det till det för resenärerna och besättningen på Waxholmsbolagets båtar. Appar och informationstavlor gav fel information och inte heller besättningen fick veta vad som gällde.

Iskaos och ständiga schemaändringar sliter på besättningen på Waxholmsbolagets båtar. I somliga fall har information om var och när man ska jobba kommit först sent på kvällen innan och arbete kvällar och morgnar förutsätts utan information och utanför schemat. Även passagerarna drabbades när de blev ifrånåkta och turer ställdes in utan att information om det gick fram vare sig i appar eller på bryggorna. Inte heller personalen ombord på båtarna kunde informera eftersom de inte heller hade informerats.

När isen lägger sig brukar vissa turer ställas in och somliga snabbgående båtar ersätts av andra. Enligt Skärgårdens källor ombord på båtarna har man inte tidigare varit med om liknande kaos som i år, trots att vintrarna brukar innebära att temperaturen sjunker och isen lägger sig.

Det är Blidösundsbolaget som ansvarar för Waxholmsbolagets besättningar. Blidösundsbolagets operativa chef Ian Lewenhaupt går i ett mejl ut till personalen ombord på båtarna och tackar för deras insatser under den kaotiska veckan: ”Både besättningar och landorganisation har slitit från tidiga mornar till sena kvällar med kort varsel och plötsliga inspel. Som rederi är vi skolade i att hantera nya situationer som uppstår men denna vecka har varit något utöver det vanliga”, skriver han och i mejlet bekräftar han att fel information har publicerats i appar och på bryggor och att inte heller informationen till befäl och besättningen ombord har fungerat som den ska. Han lovar att följa upp bristerna, ”Vi följer upp bristerna noggrant då vi vet att desinformationen ytterst drabbar besättningar och resenärer”.

Skärgården har sökt Blidösundsbolagets operativa chef Ian Lewenhaupt för en kommentar men vi hänvisas vidare till bolagets pressjour.

De skriver såhär i ett mejl: ”Hösttidtabellen gällde fram till 12 december och vintertidtabellen med isgående fartyg började gälla från 13 december. Isen lade sig den 6 december på flera ställen i skärgården, en vecka innan övergången till vintertidtabellen. Det var svårt att förutse för oss och Waxholmsbolaget.

När isen läger sig kan vi av säkerhetsskäl inte köra med ”sommarfartyg”. En del turer har ställts in på linje 83 mellan Stockholm och Vaxholm. Efter två dagar försvann isen tack vare mildgrader och blåst. Återgång kunde ske till ordinarie tidtabell redan torsdag eftermiddag. Trafiklösningen är avtalsenlig och avstämd i uppdraget från Waxholmsbolaget.

Vad gäller störningsinformation i appen och på skyltarna så ligger ansvaret utanför Blidösundsbolaget och Sjötrafikledningens ansvar. Vid inställd trafik kan alltid problemet med frånåkta passagerare uppstå – men ingen av Linje 83s bryggor är utan alternativ resmöjlighet.

Vi beklagar så klart att vissa resenärer tyvärr inte kunde åka med oss dessa dagar.”