Hovrätten prövar om pråm är ett fartyg

0
3

Åklagaren har överklagat den friande domen mot Tobias Sjödén i Furusund, som polisanmäldes av Kustbevakningen eftersom han inte lyckats få sin pråm registrerad i fartygsregistret. Hovrätten ska nu ta ställning till om pråmen är ett fartyg eller inte.

 Skärgården har tidigare berättat om Tobias Sjödén i Furusund och hans arbetspråm, som han sedan 2007 försökt registrera i Transportstyrelsens fartygsregister. Men eftersom han inte kan visa papper på pråmens samtliga ägare sedan den byggdes, i Finland 1964, har Transportstyrelsen varken velat registrera eller inspektera den. Därmed saknar pråmen både fribordsmärken och certifikat, vilket fick Kustbevakningen att utfärda körförbud på pråmen och polisanmäla Tobias Sjödén.

I februari friades han i tingsrätten, eftersom rätten inte ansåg det bevisat att pråmen verkligen är ett fartyg och sålunda måste vara registrerat. Enligt Sjölagen ska ett fartyg ha skrov och styrinrättning och Transportstyrelsen skriver på sin webbsida att det krävs ”konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder)”.

Tobias pråm har varken motor eller roder men enligt Transportstyrelsens fartygsinspektör, som vittnade i tingsrätten, har det utvecklats en praxis som innebär att pråmens pollare betraktas som styrinrättning. I pollarna kan man nämligen fästa ett annat fartyg som puttar och styr pråmen.

Tingsrätten friade Tobias Sjödén med hänvisning till legalitetsprincipen som säger att ingen får straffas för en handling som inte uttryckligen är förbjuden i lag. Och i det här fallet är lagen så vag att det ska tala till Tobias Sjödéns fördel.

Efter domen i tingsrätten meddelade Transportstyrelsen att man inte tänkte rekommendera åklagaren att överklaga, men det har kammaråklagare Thomas Hertz gjort i alla fall.

– Jag är inte beroende av deras ståndpunkter, säger Thomas Hertz till Skärgården. Jag har pratat med Transportstyrelsens fartygsinspektör, som hördes som vittne, och kommit fram till att det finns tillräckliga skäl att överklaga så att det här fallet blir prövat.

Det oklara rättsläget om vad som är ett fartyg riskerar att påverka sjösäkerheten negativt, anser han. Att Tobias Sjödén gjort allt han kunnat för att få pråmen registrerad spelar ingen roll.

– Det är ingen ursäkt straffrättsligt sett att jag har gjort allt jag kan för att få det registrerat, det håller inte. Är det ett fartyg så behöver man ha certifikat, är det inte ett fartyg så behövs det inte.

Ingrid Almén, tillförordnad chef för Transportstyrelsens fartygsregister kände inte ens till att åklagaren överklagat, men säger att hon inte ändrat uppfattning.

– Jag håller fast vid att eftersom det är en legalitetsfråga så har jag lite svårt att se hur man ska kunna komma fram till en fällande dom i det här fallet, när det är så pass otydlig lagstiftning.

Något datum för rättegången har ännu inte meddelats.