Högtflygande hopp om en ljusare framtid

Date:

- Advertisement -

KRÖNIKA. För ganska precis ett år sedan, just innan coronapandemin bröt ut, fick jag chansen att provköra/provflyga Candela i vattnen utanför Lidingö. En fartfylld men ändå extremt mjuk upplevelse med i princip noll friktion där jag i 25 knop med hjälp av bärplan lättade ungefär en halvmeter ovanför vattenytan. Det fria livet till sjöss när det är som bäst.

Kort därefter skrev vi artiklar om att passagerare lämnades på kajerna under påskhelgen, för att Waxholmsbolaget bara släppte ombord hälften så många passagerare som de har kapacitet till. Nu är det påsk igen och aldrig trodde jag att vi skulle låta förra årets dystra texter gå i repris: ”res bara med Waxholmsbolaget om du måste”. Dessutom råder vintertidtabell, vilket ger än färre avgångar än förra påsken.

Trots att vi är inne på pandemins andra påsk har inga lösningar stått att finna. ”Sätt in fler fartyg”, ”kör fler turer”, ”att se till sitt andra hem är att betrakta som ett måste” anmärker resenärerna på Waxholmsbolagets sociala kanaler. En enkel lösning vore att införa vårtidtabell redan till påskhelgen. Kan man tycka. Waxholmsbolagets fyrkantiga svar är att man inte vill byta till vårtidtabell när det finns risk för is, trots att alla som har ett fönster att titta ut genom kan se att vi haft isfritt i veckor.

Min kollega Lasse skrev i en krönika nyligen att det inte är konstigt att en del skärgårdsprojekt av större art går i stå när små projekten med till synes enkla lösningar aldrig blir klara – kanske för att någon alltid gnäller, eller ingen vill ta ansvar.

I det förbannat fyrkantiga Sverige verkar det vara möjligt att överklaga precis allt men omöjligt att ändra på en tidtabell.

Så bland upprepningarna om att hålla avstånd och rapporterna om hur turism- och restaurangföretag går på knäna till följd av covid-19 känns det därför väldigt roligt att få berätta om en riktig innovationsnyhet som kommer se dagens ljus inom inte alltför lång tid: Candela i reguljärtrafik. Båtpendlare kommer från 2023 bokstavligen kunna flyga fram till jobbet. Och det helt utan flygskam. Nej, det är inget aprilskämt – Candela inte bara minskar energiförbrukningen med 80 procent, det går dessutom fortare än dagens planande passagerarfartyg. Att ersätta hela pendellinjen Vaxholm-Strömkajen med Candelas fartyg skulle minska driftskostnaderna med över fem miljoner per år. Passagerarna skulle komma till jobbet snabbare och dessutom minskar svallen och bullret. Vi får hoppas att pandemirestriktionerna har lättat till 2023 så att alla 30 platser ombord kan nyttjas.

Populärt

Liknande artiklar
Related

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.

Från folktradition till framtidens flytetyg

2021 kvalade den nordiska klinkbåttraditionen in som ett av mänsklighetens immateriella kulturarv. På Skeppsholmens folkhögskolas båtbyggarutbildning ser man som sin uppgift att inte bara bevara det arvet – utan i allra högsta grad levandegöra och förnya det. – Man kan inte bara blicka bakåt, säger läraren Håkan Söderkvist.

Ny båtdelningstjänst lanseras

Efter besvikelsen att finska Skipperi lade ner sin populära båtdelningstjänst Fleet lanserar nu ett nytt företag en liknande tjänst. Än så länge finns Briggs första tio båtar bara på ett ställe i Stockholm.