Gör inte båtarna till bussar!

0
4

KRÖNIKA. Häromveckan skulle jag ta mig från mitt hem på Värmdö till ett tidigt möte på Djurgården. Trodde det skulle ta timmar att trixa sig dit kollektivt genom stan, men SL-appen informerade mig om en ytterst smidig genväg vattenvägen: pendelbåten från Kvarnholmen till Allmänna gränd. Turen tog bara några ynka minuter men jag hade faktiskt önskat att den var längre. Solen sken på oss ute på däck, folk småpratade glatt och det fanns gratis kaffe ombord. Bara en sån sak! Vilken skillnad mot trängseln på tunnelbaneperrongen och vilken bra start på dagen.

I veckan kom nyheten att Transdev köper upp ytterligare ett skärgårdsrederi; Utö Rederi med cirka trettio anställda och sju fartyg som trafikerar södra och sydöstra skärgården. Transdev, som till största delen ägs av franska staten, äger sedan i höstas även Blidösundsbolaget som trafikerar större delen av mellanskärgården och därmed har bolaget nu över 60 procent av den upphandlade skärgårdstrafiken. Utöver skärgårdstrafiken på både ost- och västkust bedriver Transdev även buss-, tåg- och spårvägstrafik och är idag Sveriges fjärde största kollektivtrafikaktör efter Nobina, Keolis och MTR.

Det finns mycket som kan sägas och har sagts om detta. Hur det rimmar med regionens vision om att motverka marknadsmonopol, att benen slås undan för mindre rederier utan den kapacitet, kapital och risktolerans som en jättekoncern som Transdev har, och att det nu är franska staten snarare än den svenska som dikterar villkoren för vår kollektivtrafik är några av funderingarna som kan och med rätta bör lyftas.

Samtidigt behöver inte allting vara dåligt med att få ett större helhetsperspektiv i kollektivtrafiken. Stabiliteten, musklerna och den samlade erfarenheten hos en stor aktör kan säkert bidra till att utveckla sjöfarten. Och den är i behov av utveckling. Ska ny teknologi kunna bidra till att lösa klimatkrisen behövs ägare som har råd och möjlighet att satsa och investera. Att binda ihop land- och sjötrafiken på ett mer effektivt sätt och överlag tänka nytt och kreativt när det kommer till pendling till sjöss är såklart lättare när man har ett större spelrum.

Om nu Transdev kommer göra det, eller borde vara den som gör det, vet jag inte. Jag hoppas bara innerligt på att helhetstänket och synergieffekterna inte överdrivs så att båtarna gradvis transformeras till någon sorts bussar på vattnet. För att åka båt är faktiskt så mycket mer än att bara transportera sig så effektivt som möjligt från A till B.