Gifter fortsätter spridas – men i minskad takt

Date:

- Advertisement -

Spridningen av miljöfarliga ämnen till naturen i Södertörn har minskat. Det visar en rapport från Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund som har granskat en lång rad båtklubbar, gästhamnar och marinor.

 En omfattande granskning har under 2014 gjorts av fritidsbåtshamnar och varv på Södertörn. Bakom granskningen står Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund, SMOHF, i syfte att minska utsläppen av miljöfarliga ämnen till Östersjön, i synnerhet i känsliga områden.

Förbundet gjorde dels återbesök på 32 verksamheter, liksom nybesök på ytterligare 15 verksamheter. Enligt miljöinspektör Christian Weyer bidrar fritidsbåtar till föroreningar i marken genom behandling av giftiga båtbottnar på uppläggningsplatser, där vattnet och havsbottnen drabbas av tungmetaller och bekämpningsmedel från en del båtfärger.

– Det är extra känsligt när hamnarna ligger i eller i närheten av naturreservat, som Tyresta, nära omtyckta badplatser som Nickstabadet i Nynäshman eller Schweizerbadet på Dalarö, likaså om fritidsbåtarna ligger intill lekområden för fisk säger han.

Förbundet konstaterar efter inventeringen att 16 verksamheter klarade sig helt utan anmärkningar, medan 32 objekt visade brister i minst ett kontrollområde. Man kunde även konstatera att det tvättas fler båtar på gata och tomtmark än på hamnområden. Målning med giftig bottenfärg minskar visserligen, men fortsätter att pågå. Men överlag så har medvetandet för båtmiljöfrågor ökat markant bland båtägare.

För fyra år sedan startades processen med att få bukt med giftiga färger och farligt avfall från båtklubbar, gästhamnar och varv. Förbundet konstaterar i sin rapport från inventeringen att arbetet har kommit en bit på väg tack vare tillsynen, men att man har långt kvar till en giftfri skärgårdsmiljö.

– På sikt ska användningen av giftiga båtbottenfärger upphöra i hela Stockholms län. Det har kommunerna enats om och det är dit vi ska. Genom ett bra samarbete med alla berörda aktörer förstås, säger Christian Weyer.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Sex båtlinjer ska elektrifieras

Sjötrafik. Fram till 2035 ska pendelbåtar vara elektriska. Region Stockholms...

Vaxholm ska vara ett nav i Stockholms skärgård

Vaxholm är en fantastisk resurs för Stockholms skärgård. Och...

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.