Årets båtmässa är avklarad och ska nu utvärderas. Besökarantalet fortsätter att minska, men Katarina Hamnholm, tf projektledare för Allt för sjön, tror ändå på att spänna bågen framåt.
– Vi ska bli Nordens ledande inomhusbåtmässa.
När Katarina Hamnholm ska summera årets båtmässa är den initiala känslan att utställarna var nöjda.
– En del var nästan lite förvånade att det blev så bra! Många gjorde affärer under mässan vilket borgar för att det finns hopp för båtbranschen. Kanske har vi lämnat den tuffaste tiden bakom oss nu, säger hon.
Katarina Hamnholm tycker i synnerhet att satsningen på att låta det kvinnliga perspektivet ta mer plats föll väl ut.
– Det behövs en frisk fläkt och vi såg att det var fler kvinnor, och familjer, på mässan. Det var väldigt roligt. Vi behöver modernisera den här branschen och bjuda in många fler.
Greppet att låta utställarna sälja även begagnade båtar på mässgolvet blev dock inte den succé som man hade hoppats på.
– Vi trodde att det skulle bli en jättehit, men det blev det kanske inte riktigt. Man kan fundera på hur mogna våra utställare var för det här. Men jag tycker inte att det var ett misslyckande. Det är ett spännande spår som vi behöver utforska mer. Det ligger rätt i tiden.
Besökssiffrorna, som sjunkit stadigt under de senaste tio-femton åren, fortsätter nedåt. I år besökte 61 500 personer Stockholmsmässan under de två långhelgerna, varav 36 000 var specifikt Allt för Sjöns besökare. Det är ännu ett snäpp ner från fjolårets cirka 41 000 och 2023 års siffra på knappt 57 000.
– Besökarantalet kryper definitivt nedåt, ja. För 30 år sen var mässan stället man behövde vara på för att ta del av nyheter, men den tiden är förbi. I och med digitaliseringen har vi idag allt i vår hand och information är bara ett klick bort. Men det betyder inte att mässvärlden är död. Det finns snarare ett större behov än någonsin att faktiskt mötas, att ha en dialog, tror jag.
Hur ska ni tänka framöver?
– Jag tror att det här är en av de största utmaningarna som mässvärlden har – att vara mer adaptiv och binda samman digitaliseringens fördelar med den analoga världen. Det finns massor man kan göra för att skapa mer attraktiva möten och mötesplatser. Det finns mycket man kan konceptualisera, man kan bygga teman inne i hallarna, och anordna fler konceptuella event under året. Så att det kommer att komma mycket mer ifrån oss för att kanske kunna utmana de här siffrorna lite.
Man måste också se till vilka det är som kommer, menar Katarina Hamnholm.
– Är det 120 000 som kommer för att de inte har något annat för sig, eller är det 40 000 som verkligen vill vara där? Jag tror att man ska titta på vilket värde vi genererar, och inte stirra sig blind på en siffra.
Ett envist rykte som Katarina Hamnholm vill slå hål på är att mässan skulle lägga ned.
– Det stämmer inte. Staden vill sälja marken och bygga bostäder här, så småningom kommer Stockholmsmässan att behöva hitta en annan plats att vara på. Men vi kommer att finnas kvar här i minst åtta år till.
Samtidigt kom nyligen beskedet att inomhusbåtmässan i Göteborg nu har gjort sin sista mässa. Det kan vara till fördel för Allt för Sjön, tror Katarina Hamnholm.
– Nu vill vi profilera oss internationellt och satsa på att bli Nordens ledande inomhusbåtmässa. Vi vill spänna bågen och ta stora kliv, både i värdeskapande, besökarantal, intäktsgenerering och mer inkludering. Det finns ingenting som talar för att vi skulle minska, tvärtom.
Fakta/BESÖKARE TILL ALLT FÖR SJÖN
2025: 36 000 (61 500 totalt på mässan)
2024: 41 000
2023: 56 626
2022: inställd pga pandemi
2021: inställd pga pandemi
2020: inställd pga pandemi
2019: 68 113
2018: 79 247
2017: 83 259
2016: 84 138
2015: 88 772
2014: uppgift saknas
2013: 94 370
2012: 92 249
2011: 112 000
2009-2010: uppgift saknas
2008: 108 421
2007: 111 521
Källa: Uppgifter till Skärgården från tidigare år