Förlängd Roslagsbana blir dyr

Datum:

- Annons -

För att göra det snabbare och smidigare att resa mellan nordöstra delen av Stockholmsregionen och centrala Stockholm ska Roslagsbanan förlängas. Genom en tunnel planerar man att förbinda Universitet med city via Odenplan. Något som beräknas korta resvägen för Österåkers invånare med tolv minuter. Men få känner till innebörden av satsningen.

Björn Molin, partilös ledamot i kommunfullmäktige i Österåker och Leif Wrenkler engagerad pensionär med erfarenhet av samhälls- och näringslivsfrågor, bjöd i förra veckan in till ett informationsmöte. Då de menar att få känner till vad satsningen innebär.

Det här är det största åtagande våran kommun har haft, ändå vet få medborgare vad det är frågan om, säger Björn Molin.

Projektet är en del av Sverigeförhandlingen, ett initiativ från Sveriges regering som syftar till att bygga höghastighetsjärnväg, förbättra kollektivtrafik och ökat bostadsbyggande i storstäderna. I avtalet om Roslagsbanans förlängning ingår staten och regionen, och kommunerna Vallentuna, Täby, Österåker och Stockholm stad.

Kostnaden för Österåkers del är satt till 457 miljoner, och den siffran sattes 2017, till 2016 års penningvärde så den kommer indexhöjas undan för undan så vi är väl uppe i 600 miljoner, säger Leif Wrenkler.

Österåker har som en del i projektet åtagit sig att bygga 7020 nya bostäder vid stationerna Åkersberga, Åkers Runö, Täljö och Rydbo.

Bygger man inte det antal bostäder man lovat så kommer kommunen få betala mellanskillnaden för vad den här utbyggnaden kostar, säger Björn Molin.

Finansieringen av Roslagsbanans förlängning – som totalt beräknas kosta 7,1 miljarder – består av bidrag från staten baserat på kommunernas bostadsåtagande och trängselskatt. Medfinansieringen från kommunerna är kopplad till värdeökning på bostäder men även finansieringen från Region Stockholm som baseras på restidsnytta.

För våra kommuninvånares del, handlar det om att man kommer fram till Stockholm City tolv minuter fortare, säger Björn Molin.

Det skulle räcka med att man drog den till Odenplan, det skulle halvera tunnelbygget och kostnaderna och då skulle man också kunna behålla Östra station som nu ska stängas. Där det finns många som studerar och arbetar, säger Leif Wrenkler.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Ny studie kartlägger skärgårdens överturism

För många turister på samma plats kan skapa missnöje...

”Skärgården inget nytt Ibiza”

Intresset för Stockholms skärgård är stort bland utländska journalister....

”Valet av byggprojekt är problemet”

Samtidigt som protesterna är högljudda mot Stockholms stads planer...

Massivt motstånd mot dumpning

KRÖNIKA. Att slänga skit i Östersjön är väl inget att...