”Flygande” pendelbåt kapar halvtimme i restid

Date:

- Advertisement -

Pendlare från Ekerö kan i vår bli först i världen med att ta sig till jobbet i ett eldrivet pendelfartyg med bärplan. De begränsade svallen från fartyget gör att pendeltiden kan kortas med en halvtimme jämfört med dagens fartyg.

Det svenska företaget Candela har utvecklat en pendelbåt med elmotor och bärplan som under våren nästa år kommer att sättas i drift på prov på linje 89 mellan Tappström på Ekerö och Stadshuset. Fartyget P-12 shuttle är det första fartyget i sitt slag i världen och anges ha en räckvidd på 40 till 60 sjömil beroende på last och fart och försöket är del i ett innovationsprojekt. Den långa räckvidden nås genom att skrovet lyfts upp ovan vattenytan med hjälp av bärplan, vilket gör att friktionen och svallet minimeras. Fartyget har därför fått dispens från gällande fartbegränsningen på 12 knop. Enligt Candela kan restiden kortas med omkring en halvtimme jämfört med nuvarande fartyg.

Vi beräknar att pendlarna i snitt sparar nästan en timmes restid per dag jämfört med bil, buss och tunnelbana. Självklart gör det skillnad i vardagen, det blir en timme extra på jobbet eller en timme tidigare hämtning på skolan, säger Erik Eklund, skeppsbyggare och chef för kommersiella fartyg på Candela, i ett pressmeddelande.

Fartyget kommer att gå parallellt med ordinarie trafik och därmed ge utökad kapacitet på sträckan. 

De fartyg som finns forsätter gå som vanligt. Den här trafiken sker utanför ordinarie tidsschema. Det kanske blir så att det går fem minuter innan ordinarie avgång eller liknande. Det blir utökad trafik så länge innovationsprojektet varar, säger Mikael Mahlberg, kommunikationschef på Candela.

Laddstationerna för fartyget är ännu inte på plats, utan är en fråga som ska diskuteras under hösten. 

Candela P-12 har en flexibel interiör och ska kunna ta upp till 30 passagerare. Fartyget ska kunna köras av en besättningsman. Det kommer att finnas utrymme för cyklar och rullstolar ombord.

Parallellt med utvecklingen av P-12 har Candela tagit fram en taxibåt med bärplan och elmotor kallad P-8. Den uppges kunna transportera sex passagerare och har en räckvidd på 40 sjömil i marschfart. Priset för P-8 är satt till 450 000 euro. Leveranser av P-8 är beräknad till våren.

Fakta/Candela P-12

Längd: 11.99 m

Bredd: 4,5 m

Vikt: 8,5 ton

Antal passagerare: 30

Motor: 2 x Candela C-Pod

Energi: 180 kWh

Maxlast: 3 ton

Marschfart: 24 knop

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.