Flera läckande vrak kartlagda

Date:

- Advertisement -

Läckande vrak utgör en stor fara för växter och djur i svenska vatten. Genom sjömätningar har Sjöfartsverket tagit fram nya bilder på sju miljöfarliga vrak som kan behöva saneras.

Sappemmer_1Sjöfartsverket har identifierat ett trettiotal akut miljöfarliga vrak längs Sveriges kuster. Sjöfartsverket har nu undersökt sju vrak, samtliga längs Sveriges östra kust, från Umeå i norr till Norrköping i söder.

Resultaten som tas fram genom samarbetet bidrar med uppdaterade positioner för de miljöfarliga vraken, hur de är positionerade på havsbotten och om graden av vrakens nedbrytning, säger Ulf Olsson, sjömätningschef på Sjöfartsverket.

Många av vraken innehåller stora mängder olja som kan orsaka skador när den läcker ut. Havs- och vattenmyndigheten har i uppdrag att tömma vraken på miljöfarliga ämnen. Sjöfartsverket bidrar med fartygsresurser och expertis inom sjömätning.

Tidigare har ett tiotal akut miljöfarliga vrak undersökts närmare. Några har tömts på olja och några har bedömts som icke möjliga att åtgärda.

Resultatet utgör ett underlag till Havs- och vattenmyndigheten, som beslutar om ytterligare undersökningar och eventuell bärgning.

För att få högupplösta bilder har vraken undersökts med ekolod och sidescan sonar med hjälp av Sjöfartsverkets sjömätningsfartyg.

Fakta/Det här är vraken som sjöfartsverket undersökt

03 vrakkartaLastfartyget Munin

Byggt 1950. 91 x 12,5 meter. Lastat med pappersmassa. Sjönk efter att ha grundstött i Mellersta Sydostbrotten utanför Umeå.

Förlisningsdatum: 1964-10-08

Lastfartyget Springdale

Byggt 1937. 79×12 meter. Lastat med trävaror. Sjönk efter lastförskjutning, cirka 20 sjömil sydost om Skagsudde.

Förlisningsdatum 1959-06-18

Lastfartyget Harm

Byggt 1955. 48x8meter. Lastat med järnmalm. Sjönk snabbt efter att ha kolliderat med fartyget Stavklint norr om Värmdölandet i Stockholms skärgård.

Förlisningsdatum: 1969-08-15

Lastfartyget M/S Marjaana

Byggt 1961. 34×7,7 meter. Lastat med sand. Sjönk vid Björkfjärden i Mälaren efter att ha kolliderat med en iskant.

Delar av fartyget är sprängt då vraket utgjorde ett hinder för sjöfarten.

Förlisningsdatum: 1969-04-03

Lastfartyget M/S Kul

Byggt 1907. 70×10 meter. Lastat med zinkkoncentrat och virke. Sjönk nordväst om Almagrundet utanför Stockholms skärgård efter en förskjutning av lasten, varpå fartyget fick kraftig slagsida i det hårda vädret.

Förlisningsdatum: 1951-11-21

Lastfartyget Sappemeer

Byggt 1961. 51×8 meter. Lastat med kalkstenssingel. Gick på grund i hårt väder och tog in vatten snabbt, sjönk sydväst om

Almagrundet utanför Stockholms skärgård.

Förlisningsdatum: 1969-07-11

Fiskebåten Renland

Byggt 1966. 31,4×7,6 meter. Sjönk i hårt väder öster om Arkösund utanför Norrköping.

Förlisningsdatum: 1988-12-03

Populärt

Liknande artiklar
Related

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.

Från folktradition till framtidens flytetyg

2021 kvalade den nordiska klinkbåttraditionen in som ett av mänsklighetens immateriella kulturarv. På Skeppsholmens folkhögskolas båtbyggarutbildning ser man som sin uppgift att inte bara bevara det arvet – utan i allra högsta grad levandegöra och förnya det. – Man kan inte bara blicka bakåt, säger läraren Håkan Söderkvist.

Ny båtdelningstjänst lanseras

Efter besvikelsen att finska Skipperi lade ner sin populära båtdelningstjänst Fleet lanserar nu ett nytt företag en liknande tjänst. Än så länge finns Briggs första tio båtar bara på ett ställe i Stockholm.