Möjabon Sune Fogelström konverterade en gammal fiskebåt från 70-talet till en elbåt på egen hand. I söndags berättade han om projektet med elbåten Mumin på Nämdö bibliotek för en intresserad åhörarskara, och bjöd även på provåkning.
– Meningen var att inspirera. Om det nu blir en nationalpark i området och vi ska ta ut folk dit, så är det väl ganska bra att man gör det på ett tyst, lite långsamt och miljövänligt sätt, berättar Sune Fogelström.
För hans egen del föddes idén ur de egna transportbehoven.
– Vi bor på Möja och gör många resor runt om i Möjareservatet, och dessutom har vi bara 8,5 sjömil till Sollenkroka. Så vi gör väldigt många korta resor, och tanken var att eliminera lite dieselolja.
Han började med att leta upp en lämplig båt för ändamålet.
– Grundtanken var att hitta en gammal snipa eller fiskebåt som var tillräckligt stor med ett slankt skrov som går lätt. Sådana bygger man typiskt i Finland, så där hittade jag en båt som var billig eftersom motorn var trasig.
Sune lyfte själv ur den gamla Mercedesmotorn.
– Det var som att dra ut en visdomstand, att lyfta ur den oljeklumpen.
Därefter rengjorde han och målade utrymmet, och satte sen in en elmotor med kontrollsystem som han köpt från Holland.
– Det är en fördel då om man valt ett enkelt förfarande, att man har en båt som har en vanlig propelleraxel, en propeller och ett roder.
Sune valde också att bygga ett eget batteri för att hålla kostnaderna nere, och använde teknologi och delar från solcellsanläggningar till laddinfrastrukturen.
– Det har gått rätt mycket tid till själva konstruktionen och att välja ut leverantörer.
Totalt har Sune lagt ner runt 600 arbetstimmar på allt som har med själva elen att göra, och kostnaden för projektet har landat på runt 300 000 kronor.
Det svåraste har varit att förhålla sig till det stora och snåriga regelverk som gäller kring elbåtar, menar han.
– Att bygga ett eget batteri är en seriös åtgärd. Man måste ha med sig ett säkerhetstänk. Gör man fel eller har dåligt kablage finns det risk för kortslutning och eldsvåda. Det är ganska stora energimängder som lagras i de här batterierna.
Mumin har en räckvidd på 50 sjömil i sex knops fart.
– Det är egentligen onödigt långt för de resor som vi gör. Men jag valde ett stort batteri för att inte ha någon räckviddsbegränsning. Det är många som tror att det inte går att åka långt med elbåtar, men nyckeln är ju att åka långsamt.
Han är mycket nöjd med resultatet.
– Det är en fantastisk upplevelse att resa med elbåt, eftersom det går så tyst. Visst tar det längre tid, men det blir behagligt och vibrationsfritt, och man kan föra ett vettigt samtal ombord. Dessutom är båten alltid fulltankad när man kommer ner till den, det behöver man inte tänka på längre.