Fem frågor till Allan Karlsson…

Date:

- Advertisement -

…skeppare och vd på Enskärs sjötransport

Hur har de höjda bränslepriserna påverkat er?

Vi har naturligtvis varit tvungna att höja våra priser. De upphandlade turerna ligger på ganska många år och där får vi inte justera kostnaderna för bränslepriserna. På de resorna är det betydligt mindre vinstmarginaler. Det vi kan justera är transporter till företag och privatpersoner som inte ligger med i upphandlingarna. Där blir tyvärr tredje man drabbade.

Har era privatkunder förståelse för att resorna blivit dyrare?

Ja, det tycker jag. Alla är drabbade och för många kunder som kör bil är det ju ännu tuffare. De har full förståelse för att vi måste höja nu när allt gått upp så mycket.

Vad skiljer priset på att tanka fullt i er båt mot tidigare?

Med den prisbild som vi räknade på skiljer det i dag närmare tre kronor litern. Det innebär att varje tank har blivit 600 kronor dyrare sen dess. Det är svårt att sia om hur mycket det blir i slutändan men vi räknar med en fördyring på 140 000 kronor per år för vår del. Dessutom är det inte alla maskiner som klarar biobränslet så de måste konverteras och sen tillkommer landtransporterna när vi behöver få hem reservdelar och filter. 

Kan det här påverka er möjlighet att delta i upphandlingar i framtiden?

Jag tror att upphandlingarna måste se ut på ett annat vis om vi ska kunna vara med. Det måste bli möjligt att justera bränslepriserna under avtalstiden. Med de flesta upphandlingar som ligger nu är det tyvärr inte så.

Vad kan lösa problemet?

Man måste förstås ta hänsyn till miljöaspekten så att det blandas i mer växtbaserat i bränslet men det behöver också lira med prisbilden. Det måste bli billigare att köra på biobränsle annars kommer ingen ha råd att åka eller köra i framtiden. Det känns lite som att man börjat i fel ände och tyvärr tror jag inte att eldrift är ett rimligt alternativ för oss de närmaste 20 åren i alla fall. Det är många som vill åka ut i skärgården men det finns en gräns för vad man är beredd att betala för det. Det gäller att hitta en medelväg mellan miljö- och prisfrågan. 

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.

Att inte vilja sitta i samma båt

KRÖNIKA. Är det någon som har en rödlök? Kan...