Färjerederiet struntar i säkerhetsregel

Date:

- Advertisement -

I reglerna står att det ska finnas ett säkerhetsavstånd på minst 60 centimeter mellan bilarna var 24 meter tvärskepps. Detta för att passagerarna ska kunna nå livflottarna om en allvarlig olycka inträffar.

Enligt Anders Werner kan man inte läsa regelverket på det sättet. Han menar att regeln avser avstånd mellan långtradare och inte personbilar.

– Dessutom blir det aldrig mindre än 60 centimeter mellan bilarna på färjan eftersom bilförarna inte kör så nära och färjepersonalen sällan vinkar åt dem att tränga ihop sig, fortsätter Anders Werner.

Skärgårdens granskning visar dock att avstånden mellan bilarna ofta är betydligt mindre när vägfärjorna är fullastade. Ibland beror det på att färjepersonalen dirigerat bilarna att parkera mycket nära varandra.

Enligt Transportstyrelsen omfattas alla typer av fordon av säkerhetsavståndet. Mikael Johansson, fartygsinspektör på Transportstyrelsen, betonar vikten av att fria passager lämnas mellan bilarna tvärskepps så passagerarna kan nå livflottarna.

–       Det är befälhavarens ansvar att lasta så att det blir det avståndet, säger han.

Om det endast finns fria passager längs bilarnas långsidor når passagerarna bara fören eller aktern men livflottarna finns på färjornas långsidor förklarar Håkan Ågård, tillsynssamordnare på Transportstyrelsen.

– Om fordonen är packade tätt intill varandra innebär det att du måste hoppa över bilarna. Jag tror att ni hittat ett problem här, säger han.

Men enligt Anders Werner är det just så som passagerarna ska göra i ett nödläge.

–       Skulle en krissituation uppstå får passagerarna kliva på kofångare och motorhuvar, säger han.

Anders Werner tillägger att även om bilarna skulle stå tätt kan man gå mellan dem eftersom en människas ben är smala.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.

Att inte vilja sitta i samma båt

KRÖNIKA. Är det någon som har en rödlök? Kan...