Färjelinjen fortsatt beroende av ideella krafter

0
3

 

Trots flera år av diskussioner och utredningar är det ännu oklart när man har en hållbar plan för Ornöfärjans framtid. Trafiken är fortsatt beroende av eldsjälar på Ornö, som menar att de drar ett allt för tungt lass.

– Det kommer bli svårt för remissinstanserna att ha synpunkt på vissa saker. Till exempel hur man ska klara av trafiksituationen i Dalarö. Man pekar på att man kanske ska köra från Söderby brygga, men det är inte tydligt och man tar inte ställning. Vill man ha ett beslut är det långt kvar, säger Leif Horn ordförande i Ornöfärjans samfällighetsförening.

Samarbetet med Ornö Sjötrafik AB, som trafikerar linjen, fungerar bra menar Leif Horn och det är inget i rederiets agerande som gör att saken bör utredas och åtgärdas.

– Anledningen till att vi begärde att det skulle tas fram en utredning är att jobbet med samfälligheten har blivit mycket mer komplicerat i och med nya regler och stora pengar i omsättning, säger Leif Horn.

Han menar att det inte fungerar i längden att vara beroende av ideella krafter. Det är många som får dra ett tungt lass och det finns en risk att man inte får ihop en styrelse som har ork och kompetens.

– Vi har valt att inte ta ställning, helt enkelt för att det beror på en hel del parametrar. Till exempel om man är beredd att göra de här investeringarna. Lite kan vi göra men det räcker inte hela vägen och där har vi ett dilemma. Det är det vi studerar och har jobbat med under året, säger Peter Huledal enhetschef på Utredningsenheten på Trafikverket.

Han menar att de större strategiska besluten behöver ses över. Redan nu kan man genomföra ett antal åtgärder men det ligger på respektive huvudman.

– Jag är nöjd med deltagandet och analysen som har skett, men självklart hade jag varit mer tillfreds om vi hade haft ett självklart alternativ som löser alla frågeställningar. Ibland är det lättare än så här, säger Peter Huledal.

 

Läs även: Ännu ingen lösning i sikte för Ornöfärjan