Bryggbyggare friad igen – pråm inget fartyg

0
1

Tobias Sjödén, som polisanmäldes av Kustbevakningen för att hans arbetspråm saknar certifikat, har friats av Svea hovrätt. Pråmen är inget fartyg, slår rätten fast. Nu är det dags för regeringen att skriva om fartygssäkerhetsförordningen, menar åklagaren.

 Skärgården har tidigare berättat om Tobias Sjödén i Furusund och hans arbetspråm, som han sedan 2007 försökt registrera i Transportstyrelsens fartygsregister. Men eftersom han inte kan visa papper på pråmens samtliga ägare sedan den byggdes, i Finland 1964, har Transportstyrelsen varken velat registrera eller inspektera den. Därmed saknar pråmen både fribordsmärken och certifikat, vilket fick Kustbevakningen att utfärda körförbud på pråmen – och polisanmäla Tobias Sjödén.

Enligt Sjölagen ska ett fartyg ha skrov och styrinrättning och Transportstyrelsen skriver på sin webbsida att det krävs ”konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder)”.

Tobias pråm har varken motor eller roder men enligt Transportstyrelsens fartygsinspektör har det utvecklats en praxis som innebär att pråmens pollare betraktas som styrinrättning. I pollarna kan man nämligen fästa ett annat fartyg som puttar och styr pråmen.

Tingsrätten friade Tobias Sjödén med hänvisning till legalitetsprincipen som säger att ingen får straffas för en handling som inte uttryckligen är förbjuden i lag. Och i det här fallet är lagen så vag att det ska tala till Tobias Sjödéns fördel.

Domen överklagades av kammaråklagare Thomas Hertz, eftersom han inte tyckte att tingsrätten tagit ställning till frågan om pråmen är att betrakta som ett fartyg eller ej.

– Jag ville få fram en tydlighet i vad som är straffbart och inte.

Det har han fått nu. Tobias Sjödéns pråm kan i lagens mening inte betraktas som ett fartyg varför han heller inte kan straffas för att den saknar fribordsmärken och certifikat, vilket var vad Kustbevakningen slog ner på.

Thomas Hertz kommer inte att överklaga domen utan menar att det nu är upp till regeringen att förtydliga regelverket.

– Det här är inte en oklarhet som ska redas ut av rättstillämpningen utan av regeringen. Domen är en ganska stark signal till regeringen att skriva i fartygssäkerhetsförordningen vad som gäller.

Tobias Sjödén välkomnar förstås domen, men tycker samtidigt att det varit en onödig process som bland annat orsakat honom sex veckors inkomstbortfall när Kustbevakningen belade pråmen med körförbud.

– Jag tycker att de hade kunnat lösa det här på ett smidigare sätt från allra första början. Det är bara så dumt alltihop.

För Kustbevakningens del blir det nu lite av ett vakuum att arbeta i, säger åklagare Thomas Hertz:

– De kan fortfarande utöva tillsyn men de kan inte hävda att det är straffbart.