Botteninformation ska lanseras i digitala sjökort

Date:

- Advertisement -

Med ny miljöinformation i digitala sjökort ska det bli lättare för båtägare att göra rätt när det gäller att skydda värdefulla grunda vikar och havsbottnar. 

Nu lanserar sjökortsleverantören Skippo, tillsammans med forskare på Stockholms Universitets Östersjöcentrum, Skärgårdsstiftelsen, Svenska Båtunionen samt Värmdö och Vaxholms kommuner, ny funktionalitet i sin app för att hjälpa båtägare göra miljömedvetna val kring ankring och båtåkning i känsliga skärgårdsmiljöer. 

Initiativet är en del i projektet Ekosystembaserad Havsförvaltning – Stockholms skärgård, som pågått sedan 2021.

Det känns otroligt roligt att vi är i hamn och det blir tydligt att vi kan komma framåt, även i komplexa frågor, när flera aktörer gör gemensam sak och samarbetar, säger projektledare Gustaf Almqvist i ett pressmeddelande.

Informationen om undervattensmiljöerna kommer från botten- och vegetationsundersökningar genomförda av Stockholms universitet och Länsstyrelsen i Stockholms län. Två typer av skyddsvärda områden kommer att visas i appen, dels de ekologiskt viktiga ålgräsängarna och dels avgränsade grunda vikar med hög ekologisk status och undervattensvegetation med hotade arter. I känsliga områden rekommenderas båtförare att köra försiktigt och att lyfta ankaret rakt upp istället för att släpa det längs botten.

Carl Rönnow på Svenska Båtunionen menar att det handlar om ett kunskapslyft för båtägarna.

Vi föredrar att man använder morot istället för piska, och vill inte att man ska behöva börja reglera och freda vikarna. Vi vill fortfarande ha tillgång till våra naturhamnar, och gemensamt dra vårt strå till stacken. Men har man inte kunskapen så är det svårt att göra medvetna val som båtägare, säger han och fortsätter:

Det kan vara svårt att förstå varför en vik är känslig medan viken bredvid inte är det. Det kan vara så att den ena har stenbotten, och den andra har en grund mjukbotten som är mer känslig och har en större biologisk mångfald. 

Ellen Bruno, policyanalytiker på Östersjöcentrum som drivit och koordinerat arbetet, ser gärna att initiativet får spridning:

Vår önskan är dels att tillgängliggöra liknande information för hela Sveriges kust, dels att fler sjökortsleverantörer inklusive digitala plottrar vill använda sig av informationen.

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Sex båtlinjer ska elektrifieras

Sjötrafik. Fram till 2035 ska pendelbåtar vara elektriska. Region Stockholms...

Vaxholm ska vara ett nav i Stockholms skärgård

Vaxholm är en fantastisk resurs för Stockholms skärgård. Och...

Närtrafik skulle kunna öka tillgången till transporter i skärgården.

I dag påverkas många skärgårdsbors livssituation av tillgången –...

Vattenbrist hotar skärgården

Det kan bli brist på vatten på öarna i sommar. Grundvattennivåerna i skärgården är långt under de normala för årstiden.