Beskt smakar landstingets ångbåtsbiff

Date:

- Advertisement -

KRÖNIKA. Turerna kring upphandlingen tycks aldrig ta slut. Både Stockholms sjötrafik och Ressel rederi fick igenom ett av sina yrkanden i rätten, att upphandlingen ska göras om, men ändå överklagar de domen. Man vill att rätten istället ska diska de rederier som inte uppfyllde kraven och att de själva istället tilldelas trafiken.

Allt handlar att ett krav på hantering av sjösäkerhetsanordningar, något Blidösundsbolagets vd Göran Ahlqvist kallar en petitess. De flesta anbudsgivare, även potentiellt sådana, förstod sannolikt att det inte ingick i uppdraget att flytta farledsprickar, lysbojar och annat, men ett krav är ett krav.

Landstingets trafikförvaltning har vetat om felet länge. Det är svårt att förstå varför man inte varit rakare och tydligare med att kravet inte gäller. Det är en grundläggande princip att så kallade ”skall-krav” i offentliga upphandlingar faktiskt är krav man inte kan kringgå. Även om anbudsgivare möjligen listat ut att kravet inte gäller så är det fullständigt självklart att det måste rättas till och kommuniceras på ett vettigt sätt. Det gjorde inte landstinget och det var ingen bagatell.

Misstaget öppnar för rederier att begära saftiga skadestånd. Helt i onödan. Landstingets nya upphandling kan dessutom även den komma att överklagas. Det kommer i så fall att kosta landstinget hundratusentals kronor i nya ombudskostnader. Helt i onödan.

En annan jätteblunder som landstinget gjorde, var att låta vinnarna i upphandlingen temporärt ta över trafiken innan alla rättegångar var klara. Dåvarande chefen för sjötrafiksektionen, Göran Malmsten, var säker på att man gjort rätt. Han hade fel. En chanstagning som kommer att kosta många slantar för landstinget, eftersom förvaltningsrätten har konstaterat att även den direktupphandlingen var felaktigt genomförd. Stockholms sjötrafik filar nu på skadestånd som kan hamna på upp mot 10 miljoner kronor, men det är ju många fler än dem som kan göra samma sak. Dessutom räknar landstinget med att få betala en avgift till Konkurrensverket. Den kan uppgå till 20 miljoner kronor.

Trafikförvaltningen har gjort fler misstag, var så säker. När man upphandlade trafikledningen för Waxholmsbolaget gjorde man enligt förvaltningsrätten fel som diskade två av anbuden. Den tilldelningen ska nu göras om. Alla som vill ha skadestånd räcker upp en hand!

När man annonserade ut stora upphandlingen angav man fel så kallad CPV-kod, en kod som underlättar för företag att upptäcka upphandlingen. Rätten ansåg inte att koden krävdes, men misstaget ledde ändå till två överklaganden. Helt i onödan.

Beslutet att tilldela TRSM trafiken får också anses som ytterst tveksamt.

Landstingets kostnader för juridiska ombud och skadestånd kan handla om tiotals miljoner kronor. Lägg till allt bekymmer som det ställer till med inblandade rederier. Eller kanske det mest allvarliga, den skada landstinget drabbas av i form av tappat förtroende. Vem ska ta ansvar för denna ytterst illa tillredda ångbåtsbiff?

Peter Augustsson

 

Populärt

Fler artiklar i samma kategori
Related

Svår balansgång för skärgårdens uthamnar 

Tre egna klubbholmar i hjärtat av Stockholms skärgård är en dröm för många båtklubbar, och vardag för Trälhavets båtklubb i Österåker. Men idyllen kommer med ett pris. Hur balanserar man att vara en öppen och välkomnande klubb samtidigt som trycket av gästande båtar ökar?

Spännande intriger på Blidö i ny deckare 

Nu är författaren och Blidöbon Lotta Sundin aktuell med sin tredje deckare i serien som utspelar sig i hennes eget sommarparadis. I böckerna har berättelserna fått hämta inspiration från verkligheten; i den nya ”I djupet dolt” kretsar berättelsen kring sandkilen Helmi, Blidö Brygga & Bistro, marinarkeologi och sjunkna vrak.

Fem frågor till Lars Avellan…

... en av sex organisatörer bakom manifestationen mot dumpningen av muddermassorna i Kanholmsfjärden den 13 september.

Fastighetsägare försöker stoppa trafik till Ingmarsö

Fastighetsägare vid Ingmarsö södra brygga uppskattar inte att Waxholmsbolagets fartyg delvis nyttjar deras privata vattenområde vid tilläggningar. Markägarna hotar med polisanmälan om trafiken inte snarast upphör.